Δάσκαλοι που Έγραψαν Ιστορία : Χέρμαν Λίτς

0
73

 lietz‘Ενας από τους μεγαλύτερους δασκάλους στην παγκόσμια ιστορία της παιδαγωγικής υπήρξε ο  Γερμανός Χέρμαν Λιτς (1868-1919). Ανήκε στους νεωτεριστές παιδαγωγούς και η επίδραση του μπορεί να συγκριθεί με αυτή του Ελβετού  Ερρίκου Πεσταλότσι και του Καρόλου Ρέντι ,ιδρυτή του πρώτου οικοτροφείου  Aμπότσομ στην Αγγλία,  ο οποίος και λειτούργησε ως μέντορας του Λιτς. Όλοι τους πρέσβευαν το προοδευτικό μοντέλο εκπαίδευσης.  

Ο Λιτς, ως γιος αγρότη, επηρεάστηκε βαθύτατα από την επαφή του μα τα ζώα και τη φύση. Αυτές οι πρώιμες επιρροές τον οδήγησαν αργότερα στην ίδρυση των γερμανικών Εξοχικών- Παιδαγωγείων -Οικοτροφείων (Landerziehungsheime). Σπούδασε θεολογία, φιλοσοφία και ιστορία και συνέχισε τις σπουδές του σε διδακτορικό επίπεδο.  

Ξεκίνησε να διδάσκει το 1892 και σε όλη την εκπαιδευτική του πορεία ασχολήθηκε με ζητήματα εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Το 1898 δίδαξε στο προοδευτικό σχολείο αρρένων Αμπότσομ στο Ντάρμπισερ της Αγγλίας. Εκεί εντυπωσιάστηκε από ένα σύστημα εκπαίδευσης που συνδύαζε ολιστικά τη διδασκαλία με τη φυσική δραστηριότητα και την ψυχαγωγία. Μέχρι το 1904 είχε επιστρέψει στη Γερμανία όπου και ίδρυσε τρία από τα δικά του σχολεία αρρένων, βασισμένος στο μοντέλο του Ρέντι και στα δικά του πρώιμα βιώματα στη φύση. 

Στα συνολικά πέντε σχολεία τα οποία ίδρυσε δινόταν ιδιαίτερη έμφαση στον αθλητισμό, στην τέχνη και επιστήμη,  και στη διδασκαλία σύγχρονων γλωσσών ενώ τα περισσότερα σχολεία της εποχής προωθούσαν την αποστήθιση και τη διδασκαλία ΄νεκρών΄ γλωσσών.  

Οι φιλελεύθερες τομές που έφερε ο Λιτς στην εκπαίδευση τον καθιέρωσαν παγκόσμια και επηρέασαν μεγάλους παιδαγωγούς όπως η Ελίζαμπεθ Ρότεν και ο Κερτ Χαν. Ακόμη και αν έζησε και έδρασε στα τέλη του 190ου αιώνα, η συμβολή του στις μέρες μας και στη χώρα μας, όπου έχουμε ξεχάσει ότι οι μαθητές είναι πολύπλευρες προσωπικότητες και όχι ρομπότ, είναι παραπάνω από επίκαιρη. 

 

Βασισμένο σε πηγές από  https://www.lietz-schulen.de/en/the-lietz-idea/our-history.html 

 

Βιβή Μπαϊράμη