Χαρούμενα Παιδιά στην Αγκαλιά της Φύσης

0
152

Βιωματική Μάθηση και Δημιουργικότητα: Αλληλεπίδραση Παιδιού και Περιβάλλοντος


     Ο σύγχρονος άνθρωπος έχει αποκοπεί από τη σχέση του με τη φύση και αυτή η απομάκρυνση του δημιουργεί δυσκολίες και προβλήματα στην καθημερινότητά του. Νιώθει άγχος, στρες, κούραση και δεν αισθάνεται πλέον αυτόνομος και ελεύθερος. Οι νέες γενιές γεννιούνται σ’ ένα ξένο και αφιλόξενο περιβάλλον που δε σέβεται τη φύση, μεγαλώνουν μέσα σε τέσσερις τοίχους και σε ένα περιβάλλον πλούσιο σε τεχνολογικά επιτεύγματα και νέες δυνατότητες. Η τεχνολογία όμως προσφέρει μια αναπαραστατική γνώση, που το παιδί ίσως να μην είναι σε θέση να κατανοήσει πλήρως, ενώ η φύση προσφέρει το χειροπιαστό, όπου εκεί συναντάται και η αποτελεσματικότητα της βιωματικής μάθησης και η ανάπτυξη της δημιουργικότητας. Το παιδί πρέπει πρώτα να γνωρίσει το φυσικό του κόσμο κι έπειτα να περάσει σε αναπαραστατικές εικόνες και μέσα. Γι’ αυτό γίνεται επιτακτική η ανάγκη για παιχνίδι στην φύση και στον εξωτερικό χώρο, καθώς το παιδί μέσα από τις αισθητηριακές εμπειρίες αποκτά την ουσιαστικότερη γνώση για τον κόσμο.

     Οι γονείς και οι παιδαγωγοί πρέπει να δίνουν ευκαιρίες στα παιδιά για να εξερευνήσουν τη φύση και το εξωτερικό περιβάλλον και να τα αφήνουν ελεύθερα να πειραματιστούν και να παίξουν. Και με ήλιο και με βροχή και με χιόνι τα παιδιά πρέπει να βγαίνουν έξω και να παίζουν (εκτός αν είναι πολύ ακραίες οι καιρικές συνθήκες). Κι ας λερωθούν! Δεν πρέπει να φοβόμαστε μήπως λερώσουν τα ρούχα τους. Ας τους φοράμε απλά και άνετα ρούχα.

   Το πιο θαυμαστό είναι ότι δεν χρειάζεται να έχουν πολλά παιχνίδια και εξοπλισμούς για να παίξουν στο εξωτερικό περιβάλλον. Θυμάμαι στις καλοκαιρινές μας διακοπές ως παιδιά, θέλαμε μαζί με την αδερφή μου να φορτώνουμε όλα μας τα παιχνίδια. Θυμάμαι όμως και την απάντηση που μας έδινε η μητέρα μου: “Θα βρούμε καινούρια παιχνίδια στη φύση. Πάρτε μόνο η κάθεμιά από ένα φτυαράκι και ένα κουβαδάκι“. Και είχε δίκιο! Ήταν φοβερό πόσες ιδέες για παιχνίδι μας έρχονταν στο μυαλό, πόσο συνεργαζόμασταν για να καταφέρουμε κάτι, πόσο προβληματιζόμασταν και συζητούσαμε, πόσο ελεύθερο και δημιουργικό γινόταν το παιχνίδι μας! Διασκεδάζαμε πολύ περισσότερο απ’ ό,τι όταν είχαμε όλα μας τα παιχνίδια στο σπίτι. Γι’ αυτό και πολλά παιδιά ακόμα κι αν έχουν πολλά, μα πάρα πολλά παιχνίδια στο σπίτι, κάποια στιγμή τα βαριούνται και ρωτάνε “Και εγώ τώρα με τι να παίξω;

      Τα παιδιά θέλουν παιγνιώδεις συνθήκες για εξερεύνησηελευθερίαπειραματισμό και περιπέτεια, και η φύση μπορεί να τους ικανοποιήσει αυτήν την επιθυμία με έναν μοναδικό τρόπο, προσφέροντας απλόχερα μια ποικιλία από ερεθίσματα και προκλήσεις για νέες ιδέες και δημιουργικότητα.

      Τα Πλεονεκτήματα της εξερεύνησης του φυσικού κόσμου για το παιδί είναι πολλαπλά. Μερικά από τα σημαντικότερα είναι:

1Αποτελεσματική γνώση: Αποκτούμε καλύτερα τη γνώση όταν κινούμαστε και εξερευνούμε με το σώμα και τα χέρια (Ανάπτυξη Αδρής και Λεπτής Κινητικότητας)

2Κατανόηση του “γιατί” (Αίτιο και Αποτέλεσμα): Αναρωτιούνται και προβληματίζονται (Γιατί ο ουρανός είναι μπλε;)

3. Αναπτύσσουν Δεξιότητες Παρατήρησης και αποκτούν καλύτερη Οπτική Αντίληψη

4Συγκεντρώνονται και αφοσιώνονται στο να βρουν Λύσεις στα Προβλήματα και στις συνθήκες που μόνα τους δημιουργούν στα πλαίσια του Δραματικού Παιχνιδιού

5. Ευνοείται η ουσιαστική Επικοινωνία και Αλληλεπίδραση – Πλαίσιο Ομαδο-συνεργατικότητας

6. Γνωριμία με τον Φυσικό Κόσμο (φυσικές επιστήμες – πειράματα) – Αναπτύσσεται η Αντιληπτική τους Ικανότητα

7Γνωριμία με τον Εαυτό τους και τις Δυνατότητές τους – Νιώθουν Αυτοπεποίθηση!

8. Μείωση του Στρες! 

9. Βελτίωση Αισθητηριακής Αντίληψης για ποιοτικότερη επεξεργασία δεδομένων, που δηλαδή συλλέγονται από την Όραση, την Ακοή, την Αφή, την Γεύση και την Όσφρηση.

10Είναι περισσότερο Χαρούμενα!

    Κλείνοντας, είναι σημαντικό να τονίσω ότι πρέπει να ενθαρρύνουμε τα παιδιά για νέες δοκιμασίες, πειραματισμούς, να τους δίνουμε προκλήσεις και ερεθίσματα στο εξωτερικό φυσικό περιβάλλον και να τους προσφέρουμε τον απαραίτητο χρόνο για να εξερευνήσουν, να προβληματιστούν, να παίξουν, να επικοινωνήσουν και να βγάλουν τα συμπεράσματά τους. 

    Είναι ευκαιρία για τους γονείς να οργανώνουν κοντινές η μακρινές αποδράσεις μαζί με τα παιδιά τους στην εξοχή, αξιοποιώντας το πλεονέκτημα ότι ζούμε σε μια ποικιλόχρωμη και ποικιλόμορφη χώρα με θάλασσες, λίμνες, ποτάμια, βουνά και λιβάδια. Αξιοποιήστε τον χρόνο που έχετε μαζί με τα παιδιά σας, φυτέψτε μαζί, ψάξτε μαζί τους για μυρμηγκοφωλιές, μάθετέ τους πού ζουν τα βατράχια, πώς πετούν οι πολύχρωμες πεταλούδες και ομορφύνετε την κάθε τους μέρα σαν να είναι οι ήρωες ενός παραμυθιού.

… Και μην ξεχνάτε ότι η Ομορφιά της Φύσης, είναι το Ιδανικότερο Σχολείο για τα Παιδιά!

Υπογραφή κειμένουΑνθή Ψωμά

Πηγή: https://nipianthakia.blogspot.gr/2018/05/blog-post_27.html

Previous articleΓιατί να αρκεστούμε σε μια “ημέρα” περιβάλλοντος;
Next articleΝατάσσα Καραμανλή, η συγγραφέας
Η Ανθή Ψωμά είναι φοιτήτρια παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας (βρεφονηπιαγωγός) και πτυχιούχος personal trainer για την εκγύμναση παιδιών και ενηλίκων, καθώς και εμψυχώτρια σε παιδικές εκδηλώσεις και πάρτυ. Είναι η δημιουργός και η διαχειρίστρια του blog "νηπιανθάκια" (nipianthakia.blogspot.gr), όπου αναρτά δικής της εμπνεύσεως παιδαγωγικά άρθρα, πρωτότυπα παραμύθια και σενάρια, ιδέες της για δημιουργικές δραστηριότητες και γενικά ο,τιδήποτε σχετίζεται με το παιδί, απευθυνόμενη σε εκπαιδευτικούς και γονείς. Την ενδιαφέρει να χαρίσει τη φωνή της σε παιδικά τραγούδια, κινούμενα σχέδια και για ανάγνωση παραμυθιών και να προτείνει ασκήσεις γυμναστικής για παιδιά με παιγνιώδη τρόπο. Ο λόγος που ξεκίνησε να συνεργάζεται με το Πηγή Παιδείας είναι επειδή θαυμάζει τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του συλλόγου και θέλει να συνδράμει στην προώθηση του πολύτιμου έργου του με την συνεισφορά της.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here