Έλληνες του σήμερα και Όσκαρ

0
70

αρχείο λήψηςΑπό την 16η απονομή των Όσκαρ το 1944, όταν η Κατίνα Παξινού κερδίζει το χρυσό αγαλματίδιο, μέχρι και τις δυο υποψηφιότητες του Γιώργου Λάνθιμου του σήμερα, πολλοί Έλληνες είχαν την τιμή να προταθούν για ένα χρυσό αγαλματίδιο. Οι πιο σύγχρονοι εκπρόσωποι μας σε αυτή τη γιορτή του παγκόσμιου κινηματογράφου είναι ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, ο Παντελής Βούλγαρης και ο Γιώργος Λάνθιμος.

Πιστεύω ότι ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος (1935-2012) παραμένει ο σημαντικότερος κινηματογραφιστής που ανέδειξε η χώρα μας κι ένας από τους σπουδαιότερους του παγκόσμιου κινηματογράφου. Στη φιλμογραφία του κυρίαρχα θέματα είναι η μετανάστευση, η επιστροφή στην πατρίδα και η ελληνική ιστορία του 20ου αιώνα. Η ταινία που έκανε διάσημο τον Αγγελόπουλο στο εξωτερικό είναι Ο Θίασος (1974), μέρος του ιστορικοπολιτικού τριπτύχου Μέρες του ’36, Θίασος και Κυνηγοί. Ο Θίασος χαρτογραφεί την ιστορία της Ελλάδας από το 1939 έως το 1952, μέσα από τις περιπέτειες ενός περιοδεύοντος θιάσου που παίζει την Γκόλφω. Η ταινία θα ήταν υποψήφια για Όσκαρ αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ. Αν η ταινία ήταν όντως ανάμεσα στις υποψηφιότητες, κανείς δεν μπορεί να ξέρει πως θα μεταβαλλόταν το τοπίο του ελληνικού κινηματογράφου.

Οι δρόμοι του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και του Παντελή Βούλγαρη συναντήθηκαν στη σχολή Σταυράκου όπου και οι δυο σπούδαζαν σκηνοθεσία. Η ταινία που ανέδειξε τον Βούλγαρη στο εξωτερικό ήταν το Προξενιό της Άννας (1972) στην οποία ο σκηνοθέτης σκιαγραφεί την κοινωνική αναδιάρθρωση που συντελείται στην ελληνική κοινωνία τη εποχή λίγο πριν από την πτώση της χούντας. Η ταινία που εισήγαγε εμένα στο έργο τού είναι οι εμβληματικές Νύφες (2004) και η ίδια ανατριχίλα που αισθάνθηκα με την αυτοθυσία της πρωταγωνίστριας με διαπέρασε στην τελευταία σκηνή της Μικράς Αγγλίας (2013). Η συγκεκριμένη ταινία γνώρισε εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία αποσπώντας έξι βραβεία της ελληνικής ακαδημίας κινηματογράφου ενώ ήταν υποψήφια για άλλα εφτά. Ήταν επίσης η πρόταση της Ελλάδας για καλύτερη ξενόγλωσση ταινία στα 87α βραβεία της αμερικάνικης ακαδημίας κινηματογράφου, αλλά δεν ήταν υποψήφια.

Από τους σύγχρονους κινηματογραφιστές πιο κοντά στο χρυσό αγαλματάκι έφτασε ο Γιώργος Λάνθιμος. Και εκείνος απόφοιτος της σχολής Σταυράκου, ξεκίνησε την καριέρα του από βίντεο κλιπ του Σάκη Ρουβά και της Δέσποινας Βανδή πριν αποφασίσει να κάνει το μεγάλο βήμα που θα τον οδηγούσε στις Κάννες και στα Όσκαρ. Το 2009, η ταινία του «Κυνόδοντας» κέρδισε το βραβείο «Ένα κάποιο βλέμμα» στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών ενώ στις 25 Ιανουαρίου 2011 ανακοινώθηκε πως είναι υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας 2010. Η σχέση όμως του Λάνθιμου με την Ακαδημία των Όσκαρ δεν σταματά εδώ. Το 2017 η ταινία του «Αστακός», έχοντας κερδίσει το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής στις Κάννες και όχι μόνο, είναι υποψήφιο για το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου.

Οι παραπάνω δημιουργοί προωθούν τη σύγχρονη Ελλάδα στα πέρατα του κόσμου. Το αν κέρδισαν το Όσκαρ είναι αδιάφορο. Αυτό που θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει είναι να κρατήσουμε την πίστη μας ζωντανή στη δημιουργική ικανότητα τέτοιων ανθρώπων και να στηρίξουμε το έργο τους με όλες μας τις δυνάμεις.

Μπαϊράμη Βιβή