Ποια είναι τα σημάδια-ενδείξεις στην προσχολική ηλικία για πιθανές δυσκολίες στη μάθηση

0
124

Επίσημη διάγνωση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών γίνεται συνήθως στο τέλος της Β’ Δημοτικού, ωστόσο, μακρόχρονες έρευνες που διερεύνησαν τις μαθησιακές δυσκολίες από την προσχολική ηλικία μέχρι και την εφηβεία, διαπίστωσαν ότι τα συμπτώματά τους αρχίζουν να γίνονται εμφανή από τα προσχολικά χρόνια, διαφοροποιούνται στη σχολική ηλικία και σε πολλές περιπτώσεις εξακολουθούν να υπάρχουν σ’ ολόκληρη τη ζωή.

Σύμφωνα λοιπόν με αυτές τις έρευνες υπάρχουν ενδείξεις κατά την προσχολική ηλικία που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους γονείς ως πιθανά σημάδια εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών για να γίνεται έγκαιρη παρέμβαση.

Ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών στην προσχολική ηλικία μπορεί να αποτελούν τα εξής:

  • Δυσκολίες  πλευρίωσης, δηλαδή δεν έχει παγιωθεί στο παιδί η κυριαρχία της μιας πλευράς του σώματος και  παρουσιάζει δυσκολίες στην κατανόηση των εννοιών  Δεξιά-Αριστερά και στον προσανατολισμό.
  • Δυσκολία στη λεκτική επικοινωνία, το παιδί για παράδειγμα:
    • Δεν προφέρει ακόμα καθαρά όλα τα φωνήματα
    • Κάνει αντιστροφές συλλαβών π.χ. μαξιράλι-μαξιλάρι στον προφορικό του λόγο
    • Κάνει συντακτικά λάθη, χρησιμοποιεί  μικρές προτάσεις  και διαθέτει φτωχό λεξιλόγιο για την ηλικία του.
  • Ανωριμότητα στην αδρή κινητικότητα, για παράδειγμα :
    • Δυσκολία να κλωτσήσει, να πετάξει μια μπάλα
    • Αδυναμία να ντυθεί μόνο του, να κουμπώσει κουμπιά, να ανεβάσει/κατεβάσει φερμουάρ
    • Αδεξιότητα  στα δυαδικά ή ομαδικά παιχνίδια
  • Ανωριμότητα στους λεπτούς χειρισμούς με γραφοκινητικές δυσκολίες, όπως η σωστή λαβή και χρήση ψαλιδιού, κόλλας  ή του  μολυβιού
    • Δυσκολία στην κατανόηση χωροχρονικών εννοιών, η οποία εκδηλώνεται με δυσκολίες:
      • Στην τοποθέτηση απλών καθημερινών γεγονότων σε χρονολογική σειρά.
      • Στην κατανόηση εννοιών όπως  πριν/μετά/τώρα, σήμερα/αύριο
      • Στη σωστή  διήγηση/αναδιήγηση  μιας  ιστορίας
  • Δυσκολία στη συγκέντρωση προσοχής: Για παράδειγμα, δεν  μπορεί να κάθεται για τουλάχιστον 10-15 λεπτά στην καρέκλα τηρώντας την προσοχή του σε ένα έργο (π.χ. να ακούσει ένα παραμύθι, να ζωγραφίσει κάτι κ.ά.).
    • Δυσκολίες στο ψυχοσυναισθηματικό του προφίλ με διαταραχές συμπεριφοράς, όπως επιθετικότητα και υπερβολικές κοινωνικές αναστολές καθώς και με ελλείψεις στις κοινωνικές δεξιότητες.
      • Ελλείψεις στον γνωστικό τομέα:
      • Δυσκολία στο να διατηρήσει απλούς ρυθμούς π.χ. παλαμάκια
      • Δυσκολία στο να μάθει απ’ έξω τραγουδάκια, ποιηματάκια ή να βρει την ομοιοκαταληξία
      • Δυσκολία στην εγρήγορση, δηλαδή στο ξεκίνημα δραστηριοτήτων ή στον ρυθμό εκτέλεσης μιας εργασίας, π.χ. είναι πολύ αργό την ώρα που  φοράει το μπουφάν
      • Δυσκολία ταυτίσεων – διαφοροποιήσεων με αδυναμία στην αναγνώριση όμοιου και διαφορετικού σε σχήματα ή εικόνες
      • Δυσκολία σε ποσοτικές έννοιες, όπως περισσότερο/ λιγότερο και στην αρίθμηση
      • Δυσκολία στο να θυμηθεί  και να ακολουθήσει απλές οδηγίες π.χ. βγάλε τα παπούτσια και βάλ’ τα στην παπουτσοθήκη.

Τα παραπάνω θα πρέπει να τονιστεί ότι είναι πιθανές ενδείξεις και δεν είναι απόλυτο ότι θα οδηγήσουν σε μαθησιακές δυσκολίες, καθώς το κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Επειδή όμως έρευνες έχουν αποδείξει ότι όσα παιδιά παρουσιάζουν στην προσχολική ηλικία προβλήματα οπτικής και κινητικής αντίληψης, παρουσιάζουν υψηλό βαθμό επικινδυνότητας για εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών, καλό είναι όταν παρατηρούνται κάποιες από τις παραπάνω δυσκολίες, οι γονείς να απευθύνονται σε μια ομάδα ειδικών για έγκαιρη αξιολόγηση των δυσκολιών του παιδιού και να γίνεται, όπου κρίνεται σκόπιμο, μια πρώιμη παρέμβαση, ώστε το παιδί να έχει μια καλύτερη πρόγνωση στην εκδήλωση ή μη μαθησιακών δυσκολιών.

Αλίσσια Σπυροπούλου

Ειδ. Παιδαγωγός

Πηγές:

Μπουρσιέ, Α. (1986)Αντιμετώπιση δυσλεξίας.  Αθήνα: Κέρδος

Τζουριάδου, Μ. (1990) Εξελικτική διαταραχή λόγου -μάθησης. Πρακτικά σεμιναρίου: Μαθησιακές Δυσκολίες – Σύγχρονες απόψεις και τάσεις. Αθήνα: Ελλ.Γραμματα.

 

Πηγή: https://www.logotherapeia-kalamata.gr/using-joomla/extensions/components/content-component/article-categories/157-preschool-signs-for-learning-difficulties

Previous articleΟ 16χρονος Jacob Barnett με Asperger πήρε το μάστερ του στη Κβαντική Φυσική
Next articleΒράβευση του Διευθυντή του Δημ. Σχολ. Ολύνθου
Μαριάννα Μανωλοπούλου
Ονομάζεται Μαρία-Ιωάννα Μανωλοπούλου, γεννήθηκε στην Λάρισα και διαμένει στην Θεσσαλονίκη. Σπουδάζει στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και είναι 20 ετών. Συμμετείχε εθελοντικά σε προγράμματα όπως στο hotspot των Διαβατών και συμμετέχει εθελοντικά και εμψυχωτικά στο Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Ανήκει στην συντακτική ομάδα του Πηγή Παιδείας ενώ αποτελεί και ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου του Πηγή Παιδείας. Στα ενδιαφέροντα της συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων τα ταξίδια, το θέατρο, οι ξένες γλώσσες, η προώθηση της εναλλακτικής εκπαίδευσης. Συναναστρέφεται καθημερινά με παιδιά κυρίως προσχολικής αγωγής και εκτιμά την συνεχή ποιοτική επιμόρφωση πάνω στο αντικείμενο της. Ένας από αυτούς είναι και ο λόγος που ξεκίνησε να γράφει. Γράφει στο «Πηγή Παιδείας» και ασχολείται κυρίως με το κομμάτι των συνεντεύξεων γιατί όνειρο της από μικρή ήταν να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία. Μόνο που αυτή τη φορά βρήκε τρόπο να «παντρέψει» τις δυο μεγάλες αγάπες της τη δημοσιογραφία και την παιδαγωγική. Για αυτήν Πηγή σημαίνει «Η γνώση είναι η πιο δημοκρατική πηγή δύναμης.» και Παιδεία «Παιδεία είναι αυτό που επιβιώνει όταν όλα όσα έχουν μαθευτεί ξεχνιούνται». Το ρητό που την συνοδεύει στις περισσότερες στιγμές της ζωής της είναι το «Τα πάντα συμβαίνουν για κάποιο λόγο» έτσι όσον αφορά την Εκπαίδευση και την Παιδεία θεωρεί πως πάντα πίσω από αυτές όλα έχουν κάποιον στόχο και όλα είναι θέμα κίνητρων. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί της στο email της mariannamanwlopoulou@gmail.com και στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here