Δραστηριότητες ηρεμίας, οργάνωσης και ενεργοποίησης για παιδιά

Όλα τα παιδιά, αλλά ιδιαίτερα τα παιδιά με ιδιαιτερότητες, πολύ συχνά χρειάζονται διαλείμματα κατά την διάρκεια της σχολικής μέρας ώστε να καταφέρουν να παραμείνουν συγκεντρωμένα ή να ηρεμήσουν ώστε να καταφέρουν να καθίσουν και να παρακολουθήσουν αλλά πολύ παραπάνω να συμμετέχουν στο μάθημα. Το περιβάλλον μιας τάξης μπορεί να εμπεριέχει πολλές δυσκολίες τις οποίες χρειάζεται να ξεπεράσει ένας μαθητής ώστε να παραμείνει σε αυτό και να αλληλεπιδράσει.
Ακολουθούν κάποιοι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να “ενεργοποιήσετε”, να ηρεμήσετε ή να βοηθήσετε να οργανωθεί ένα παιδί τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στο σπίτι.
 
Δραστηριότητες που ευοδώνουν την οργάνωση:
  • Βαριά εργασία (παρέχει εισροή στους μύες και τις αρθρώσεις, ενώ παράλληλα προκαλεί κούραση).
  • Πίεση με τα χέρια ή τις πατούσες στον τοίχο.
  • Πηδηματάκια σε τραμπολίνο.
  • Περπάτημα με τα χέρια (ο ενήλικας κρατά τα πόδια του παιδιού).
  • Διαδρομές σε τούνελ.
  • Διαδρομές με εμπόδια.
  • Ανέβασμα/κατέβασμα σκάλας.
  • Αντί καρέκλας, κάθισμα σε μπάλα γυμναστικής κατα τη διάρκεια του μαθήματος.
  • Χρήση ιμάντων αντίστασης.
  • Πατίνι με την χρήση της κοιλιάς αντί των ποδιών.
Δραστηριότητες “ενεργοποίησης”:
 
Οι δραστηριότητες αυτές είναι πολύ καλό να χρησιμοποιηθούν σε παιδιά που φαίνονται πολύ ήσυχα, παθητικά και ληθαργικά, ειδικά μετά απο πολύ καθιστική εργασία.
  • Αναπηδήσεις σε θεραπευτική μπάλα.
  • Άκουσμα μουσικής με δυνατό ρυθμό.
  • Εν τω βάθει πίεση στους ώμους, την πλάτη ή τα πόδια του παιδιού.
  • Κούνια.
  • Πηδηματάκια σε τραμπολίνο.
  • Βόλτα σε εξωτερικό περιβάλλον.
  • Εργασία που εμπεριέχει το σήκωμα βαριών αντικειμένων (μετακίνηση βιβλίων, καρεκλών κλπ)
  • Με τα δυο σας δάκτυλα πιέστε ταυτόχρονα και τις δυο πλευρές της πλάτης του παιδιού 3-5 φορές).
  • Περιστροφές του παιδιού σε κάποιο παιχνίδι ή κούνια (οχι πάνω απο δέκα επαναλήψεις τη φορά – όχι σε παιδιά με ιστορικό καρδιακών προβλημάτων ή επιληπτικών κρίσεων).
  • Τρέξιμο, διαδρομές με εμπόδια.
Μετά από δραστηριότητες ενεργοποίησης, είναι απαραίτητο να κάνετε δραστηριότητες ηρεμίας αν επιθυμείτε να δουλέψετε ξανά το παιδί σε καθιστή θέση.
Δραστηριότητες ηρεμίας:
  • Ενώ το παιδί είναι ξαπλωμένο ανάσκελα στο δάπεδο πιέστε το απαλά με μια μεγάλη μπάλα γυμναστικής σε όλο του το σώμα.
  • Χαμηλώστε τον φωτισμό.
  • Σκεπάστε το παιδί με κάποια βαριά κουβέρτα.
  • Απαλή μουσική σε χαμηλή ένταση.
  • Χρήση σφιχτών ρούχων (π.χ.κάλτσες)
  • Απαλή ή βαθιά πίεση στα χέρια του παιδιού (αναλόγως τι του αρέσει), π.χ.με ένα φτερό ή μια βούρτσα.
  • Δώστε στο παιδί να ασχοληθεί με τα χέρια του με παιχνίδια και υλικά όπως η πλαστελίνη, σύρματα πίπας κλπ.
  • Βαριά εργασία (μετακίνηση επίπλων).
Σε όλες τις δραστηριότητες είναι απαραίτητο να ελέγχεται η αντίδραση του παιδιού καθώς και να γνωρίζουμε το ιστορικό του και τις προτιμήσεις του!
Μπουρνάκα Αικατερίνη, Εργοθεραπεύτρια
Previous articleΠανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο
Next articleΔιαφοροποιημένη Διδασκαλία – Τι είναι και πώς εφαρμόζεται;
Μαριάννα Μανωλοπούλου
Ονομάζεται Μαρία-Ιωάννα Μανωλοπούλου, γεννήθηκε στην Λάρισα και διαμένει στην Θεσσαλονίκη. Σπουδάζει στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και είναι 20 ετών. Συμμετείχε εθελοντικά σε προγράμματα όπως στο hotspot των Διαβατών και συμμετέχει εθελοντικά και εμψυχωτικά στο Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Ανήκει στην συντακτική ομάδα του Πηγή Παιδείας ενώ αποτελεί και ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου του Πηγή Παιδείας. Στα ενδιαφέροντα της συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων τα ταξίδια, το θέατρο, οι ξένες γλώσσες, η προώθηση της εναλλακτικής εκπαίδευσης. Συναναστρέφεται καθημερινά με παιδιά κυρίως προσχολικής αγωγής και εκτιμά την συνεχή ποιοτική επιμόρφωση πάνω στο αντικείμενο της. Ένας από αυτούς είναι και ο λόγος που ξεκίνησε να γράφει. Γράφει στο «Πηγή Παιδείας» και ασχολείται κυρίως με το κομμάτι των συνεντεύξεων γιατί όνειρο της από μικρή ήταν να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία. Μόνο που αυτή τη φορά βρήκε τρόπο να «παντρέψει» τις δυο μεγάλες αγάπες της τη δημοσιογραφία και την παιδαγωγική. Για αυτήν Πηγή σημαίνει «Η γνώση είναι η πιο δημοκρατική πηγή δύναμης.» και Παιδεία «Παιδεία είναι αυτό που επιβιώνει όταν όλα όσα έχουν μαθευτεί ξεχνιούνται». Το ρητό που την συνοδεύει στις περισσότερες στιγμές της ζωής της είναι το «Τα πάντα συμβαίνουν για κάποιο λόγο» έτσι όσον αφορά την Εκπαίδευση και την Παιδεία θεωρεί πως πάντα πίσω από αυτές όλα έχουν κάποιον στόχο και όλα είναι θέμα κίνητρων. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί της στο email της mariannamanwlopoulou@gmail.com και στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here