Παιδιά: Οι τρεις αρχές του «Οriginal Play»

0
82
esofos.gr

Γράφει η Μαρίνα Κούτρα,

Το Original play  (αυθεντικό παιχνίδι) είναι μια μορφή παιχνιδιού,  εμπνευστής της οποίας υπήρξε ο Fred Donaldson.  Έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο έρχονται σε επαφή οι οργανισμοί στη φύση και είναι στη βάση του μια φυσική διαδικασία. Ο Donaldson είναι ένας διεθνώς καταξιωμένος ειδικός παιχνιδιού και σύμβουλος παιχνιδιού σε εκπαιδευτικά και θεραπευτικά ιδρύματα σε πολλές χώρες στον κόσμο. Χρησιμοποιεί το παιχνίδι ως εναλλακτική για την αντιμετώπιση της βίας, της κακοποίησης και της επιθετικότητας και εκπαιδεύει ενήλικες σε σχέση με τη σημασία και τη χρήση του. Το βιβλίο του «Playing by Heart» (Παίζοντας από Καρδιάς) είχε προταθεί για το βραβείο Πούλιτζερ.

Εάν κάποιος παρακολουθήσει το αυθεντικό παιχνίδι, χωρίς να γνωρίζει τι κάνουν οι συμμετέχοντες, πιθανότατα θα αναγνώσει μια… «κουτρουβάλα» στο πάτωμα, καθώς παίζεται κάτω, σε ελεύθερο χώρο και με ειδική επίστρωση ώστε να αποφευχθούν τραυματισμοί. Στην ουσία όμως πρόκειται για κάτι πολύ παραπάνω από μια «κουτρουβάλα». Αποτελεί ένα πρόγραμμα πρόληψης και παρέμβασης, το οποίο χρησιμοποιεί τη δύναμη του φυσικού παιχνιδιού για να θέσει σε ενέργεια τους φυσικούς μηχανισμούς της ανάπτυξης και υγείας. Είναι μια ψυχολογική και σωματική διαδικασία. Βασίζεται σε τρεις αρχές: την ασφάλεια, την άνευ όρων αγάπη και στην αίσθηση του ανήκειν. Δημιουργεί «καταφύγια» όπου τα άτομα που συμμετέχουν νιώθουν ασφάλεια και αγάπη. Δεν υπάρχει ανταγωνισμός και αντιπαλότητα, ούτε ενέχει αισθήματα νίκης ή ήττας όπως συμβαίνει με πολλές δραστηριότητες ενταγμένες ακόμα σε εκπαιδευτικά σύστηματα. Είναι βιωματικό και μπορεί να γίνει κατανοητό και να αναπτυχθεί με την πρακτική.

Ο Donaldson διαχωρίζει το παιχνίδι στο αυθεντικό, το οποίο διατηρείται ως τα τριάμισι με τέσσερα χρόνια και στο πολιτισμικό το οποίο το αντικαθιστά στη συνέχεια.  Ο ίδιος έχει παίξει για πάνω από 30 χρόνια με παιδιά, με παιδιά με ειδικές ανάγκες και παιδιά των δρόμων, με φυλακισμένους, αλλά και με άγρια ζώα δελφίνια, φάλαινες, λιοντάρια, λύκους, ελέφαντες, αρκούδες, και άλλους ζωντανούς οργανισμούς.

Το Πρόγραμμα του Original Play έχει προταθεί από το Εθνικό Κέντρο Εκπαίδευσης Δασκάλων στην Πολωνία και έχει επαινεθεί από τον ΟΗΕ. Χρησιμοποιείται σε νηπιαγωγεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα για παιδιά με ειδικές ανάγκες, ορφανοτροφεία και νοσοκομεία. Η εκπαίδευση στο Original Play, απευθύνεται σε δασκάλους, καθηγητές, γονείς, παιδοψυχολόγους, παιδοψυχιάτρους, όσους εργάζονται σε κέντρα αποκατάστασης για παιδιά, σε ιδρύματα που στεγάζουν εφήβους με εγκληματική συμπεριφορά όπως και όσους ασχολούνται με καταστάσεις διαμάχης, όπως η αστυνομία. Ακόμα μπορεί να βοηθήσει παιδιά και εφήβους που χρειάζονται υποστήριξη με την ψυχο-κινητική ανάπτυξή τους ή που αντιμετωπίζουν προκλήσεις, όπως επιθετικότητα, υπερκινητικότητα και έλλειψη συγκέντρωσης, αυτισμό, δυσλεξία , ψυχο-κινητικές διαταραχές ή/και άλλες αναπτυξιακές δυσκολίες. Στην Ευρώπη, χρησιμοποιείται σε προγράμματα ανταλλαγής μαθητών ως διαδικασία γνωριμίας, σε περιπτώσεις όπου μαθητές μιας χώρας επισκέπτονται μια άλλη καθώς είναι μια φυσική παγκόσμια διαδικασία, πέρα από πολιτισμικά, κοινωνικά ή γλωσσικά όρια. Επίσημη συντονίστρια και εκπαιδεύτρια του Original Play στην Ευρώπη, είναι η Jolanta Graczykowska με εμπειρία στο παιχνίδι με πάνω από 18.000 παιδιά και ενήλικες.

Τα οφέλη της εκπαίδευσης περιλαμβάνουν ένα ευρύ πλαίσιο και αφορούν ανάμεσα στα άλλα: την ικανότητα να ξεχωρίζουμε το καλό και το άσχημο άγγιγμα, την βελτίωση της αυτοεκτίμησης, την ικανότητα να σκεφτόμαστε πέρα από τον ανταγωνισμό, την μείωση του άγχους, την θετική επίδραση στο ανοσοποιητικό και ενδοκρινολογικό σύστημα, τη μείωση στην ενέργεια που χρησιμοποιούμε για άμυνα, την αύξηση στην πλαστικότητα του εγκεφάλου, το χτίσιμο της σχέσης του ενήλικα με το δικό του εσωτερικό παιδί και πολλά άλλα..  

Ως εκπαιδευτικός, η εκπαίδευση στο Original play μου φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμη, καθώς μου έδειξε μεθόδους για να μπορώ να διαχειριστώ συγκρούσεις που προκύπτουν στο χώρο του σχολείου, με ασφαλή τρόπο. Οι εκπαιδευτικοί χρειαζόμαστε εργαλεία για μπορούμε να διαχειριστούμε επιθετικές συμπεριφορές να αποσβέσουμε και να μετουσιώσουμε την επιθετικότητα σε τρυφερότητα. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης πχ. μαθαίνει κανείς πώς να χωρίσει μαθητές που μαλώνουν, πώς να αντιμετωπίσει παιδιά που κλωτσιούνται, πώς να αντιμετωπίσει μια επίθεση ή πώς να σταματήσει ένα παιδί που αυτοτραυματίζεται κ.α. με ένα ασφαλή τρόπο για όλους.

ΜΑΡΙΝΑ ΚΟΥΤΡΑ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here