«Μνήμες Δικτατορίας» από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

0
93
Πηγή: ogdoo.gr

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει το αφιέρωμα «Μνήμες Δικτατορίας», που θα πραγματοποιηθεί με αφορμή την επέτειο από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου. Από σήμερα και την Μεγάλη Τρίτη 27 Απριλίου, θα προβληθούν εμβληματικές ταινίες από τους Θόδωρο Αγγελόπουλο, Παντελή Βούλγαρη, Δήμο Θέο, Νίκο Καβουκίδη, Νίκο Κούνδουρο, Φρίντα Λιάππα, Δημήτρη Μακρή, Ροβήρο Μανθούλη, Τώνια Μαρκετάκη, Γιώργο Σταμπουλόπουλο, Παύλο Τάσιο και τους Σάκη Μανιάτη/Γιώργο Τσεμπερόπουλο.

Πηγή: naftemporiki.gr «Μέρες του ‘36» (1972)

Την εκδήλωση έθεσε υπό την αιγίδα της η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, λαμβάνοντας υπ’ όψη τη μεγάλη απήχηση των προηγούμενων τριών κύκλων προβολών της Ταινιοθήκης στην ελληνική ομογένεια.

Αξίζει να αναφερθεί πως το πρόγραμμα «Η Ταινιοθήκη στο σπίτι», τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2020 κατέγραψε 36.660 video views.

Πηγή: naftemporiki.gr «Το Πρόσωπο της Μέδουσας»

Το αφιέρωμα υλοποιείται με την υποστήριξη του Δεύτερου Προγράμματος 103,7 και εντάσσεται στο πλαίσιο της Εβδομάδας Κινηματογράφου που το Δεύτερο έχει προγραμματίσει για το διάστημα 19 με 26 Απριλίου, με αφιερώματα, ειδικές εκπομπές, διαγωνισμούς και «βραδιά Όσκαρ», εν όψει της 93ης απονομής των βραβείων της Ακαδημίας Κινηματογράφου.  Με συντονισμό  στο Δεύτερο, μπορεί κανείς να  ενημερωθεί για τους συντελεστές και τις ταινίες του επετειακού αφιερώματος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Πηγή: naftemporiki.gr «Το Πρόσωπο της Μέδουσας»

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια του προγράμματος Μαρία Κομνηνού, «την περίοδο της δικτατορίας, αλλά και τα χρόνια που προηγήθηκαν, στην Ελλάδα αναδύθηκε ένας εναλλακτικός κινηματογράφος, πολύ διαφορετικός από το κυρίαρχο μοντέλο του εμπορικού ελληνικού σινεμά, που κατά τη διάρκεια της επταετίας στάθηκε απέναντι στις καθεστωτικές προπαγανδιστικές ταινίες εθνικιστικού χαρακτήρα. Ο πολιτικός κινηματογράφος, όπως υπογραμμίζει και η Αγλαΐα Μητροπούλου, ανθίζει μέσα στην καταπίεση, και τα χρόνια αυτά δημιουργήθηκαν σημαντικές ταινίες που με έναν τρόπο αλληγορικό μίλησαν για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα της Δικτατορίας, το ραδιόφωνο και ο κινηματογράφος ήταν οι χώροι που αναπτύχθηκε η αντιστασιακή δημόσια σφαίρα. Έχουμε την γέννηση αυτού που ονομάστηκε “Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος” με καταλύτη το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου».

Πηγή: naftemporiki.gr «Το Πρόσωπο της Μέδουσας»

O θεατής θα έχει μια σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσει αυτές τις ταινίες-ορόσημα, με την υπογραφή μερικών από τους σημαντικότερους Έλληνες σκηνοθέτες.

«Ήδη στα μέσα της δεκαετίας του ’60», εξηγεί η κα Κομνηνού, «εμφανίζονται νέες τάσεις είτε από έμπειρους κινηματογραφιστές σαν τον Ροβήρο Μανθούλη, που ανιχνεύει την βαθειά πληγή μέσα από το αστραφτερό πρόσωπο της νέας Αθήνας («Πρόσωπο με πρόσωπο»), είτε από νεότερους όπως ο Αγγελόπουλος, ο Βούλγαρης, η Μαρκετάκη, ο Κωστανταράκος, ο Πανουσόπουλος αλλά και ο Σφήκας, ο Φέρρης και ο Τορνές, οι οποίοι, μεταξύ πολλών άλλων, συνεργάζονται με τον Δήμο Θέο στο πολιτικό θρίλερ «Κιέριον».

Πηγή: naftemporiki.gr «Το προξενιό της Άννας»

Ο Γιώργος Σταμπουλόπουλος σκιαγραφεί τη συνειδητοποίηση ενός νέου για τα αδιέξοδα της ελληνικής κοινωνίας («Ανοιχτή επιστολή»). Ο Νίκος Κούνδουρος εξερευνά τις πολιτικές των ταυτοτήτων, με το εμβληματικό «Vortex». Με την επιβολή της δικτατορίας, ο Αγγελόπουλος γυρίζει την πρώτη ταινία της τριλογίας του πολιτικού κινηματογράφου, τις «Μέρες του ’36». Ο Παντελής Βούλγαρης στο «Προξενιό της Άννας» σκιαγραφεί την αποτυχημένη εξέγερση μιας καταπιεσμένης «ψυχοκόρης» και κερδίζει στο Φεστιβάλ του Βερολίνου τρία βραβεία. Ο Παύλος Τάσιος δίνει το Γκονταρικό «Ναι μεν αλλά». Η Τώνια Μαρκετάκη, γυρίζει από το Παρίσι και τολμά να σπάσει το ανδρικό κατεστημένο της ανδρικής πρωτοπορίας γυρίζοντας τον ανατρεπτικό «Ιωάννη τον Βίαιο», ενώ το άλλο μεγάλο αστέρι του ΝΕΚ, η Φρίντα Λιάππα, θα μας δώσει μια αυτοβιογραφική σχεδόν ταινία το 1977, στο «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις». Λίγο αργότερα, ο εξόριστος στην Ιταλία Δημήτρης Μακρής θα γυρίσει μια ταινία κοινωνικού ρεαλισμού, την «Καγκελόπορτα».

Πηγή: naftemporiki.gr «Πρόσωπο με πρόσωπο»

Στον χώρο του ντοκιμαντέρ, δύο πολύ νέοι κινηματογραφιστές, ο Σάκης Μανιάτης και ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, παρακολουθώντας την αντίδραση των κατοίκων των Μεγάρων στην απαλλοτρίωση της γης τους, θα βρεθούν σε μια δίνη ιστορικών γεγονότων που καταλήγουν στο Πολυτεχνείο. Αυτή την πολυκύμαντη πορεία των κινητοποιήσεων εναντίον της δικτατορίας, με δικό του αλλά και ανέκδοτο υλικό, καταγράφει ο βετεράνος Νίκος Καβουκίδης στις «Μαρτυρίες».

Πηγή: naftemporiki.gr

Θα προβληθούν δέκα ταινίες μυθοπλασίας και δυο ντοκιμαντέρ:

1.  «Πρόσωπο με πρόσωπο» (1966), Ροβήρος Μανθούλης

2.  «Vortex» ή «Το Πρόσωπο της Μέδουσας» (1967), Νίκος Κούνδουρος

3.  «Ανοιχτή Επιστολή» (1967), Γιώργος Σταμπουλόπουλος

4.   «Κιέριον» (1968), Δήμος Θέος

5.   «Μέρες του ’36» (1972), Θόδωρος Αγγελόπουλος

6.   «Ναι μεν αλλά» (1972), Παύλος Τάσιος

7.   «Το προξενιό της Άννας» (1972), Παντελής Βούλγαρης

8.   «Ιωάννης ο βίαιος» (1973), Τώνια Μαρκετάκη

9.   «Μέγαρα» (1974), Σ. Μανιάτης – Γ.Τσεμπερόπουλος (ντοκιμαντέρ)

10.  «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» (1977), Φρίντα Λιάππα

11.   «Η καγκελόπορτα» (1978), Δημήτρης Μακρής

12.   «Μαρτυρίες» (2019), Νίκος Καβουκίδης (ντοκιμαντέρ)

Πηγή: naftemporiki.gr Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις (1977), Φρίντα Λιάππα

Οι ταινίες θα είναι διαθέσιμες online για 30 ώρες μετά την έναρξη τους (από την στιγμή που θα πατηθεί το play) και θα προβάλλονται για 7 ημέρες, χωρίς γεωγραφικό περιορισμό, με όριο τις 600 δωρεάν θεάσεις ανά ταινία.

Πηγή: naftemporiki.gr

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here