Πώς είναι οι σχέσεις μαθητή – δάσκαλου;

0
1420

 

teacher_studentΜόνιμο θέμα συζήτησης μεταξύ εκπαιδευτικών είναι οι σχέσεις μεταξύ μαθητή και δασκάλου. Πόσο μάλλον όταν σε αυτήν την σχέση παρεμβαίνει ένας τρίτος παράγοντας: Οι γονείς.

Διαφήμιση

Πολλές φορές λένε οι εκπαιδευτικοί πως «τα παιδιά δεν είναι τα ίδια όπως παλιά». Αυτή η τάση εξιδανίκευσης σε κάθε τι παλιό, μας πιάνει είναι η αλήθεια. Όμως, το να αναπολούμε ένα παρελθόν που δεν το ζήσαμε ως επαγγελματίες, γιατί δεν φυτρώσαμε κατευθείαν ως καθηγητές, αλλά σε κάποια φάση περάσαμε και μεις από την παιδική ηλικία, δεν είναι η λύση.

Θα πρέπει λοιπόν να δούμε το έργο αλλιώς. Τα παιδιά της σημερινής εποχής είναι διαφορετικά, οι σχέσεις είναι διαφορετικές, τα προβλήματα είναι μεν ίδια, αλλά ιδωμένα μέσα από μια άλλη σκοπιά. Η σωματική διάπλαση των παιδιών έχει αλλάξει. Η ανάπτυξη είναι μεγαλύτερη, τα παιδιά «ξεπετάγονται »γρήγορα, έχουμε και τα social media από κοντά, δεν είναι και δύσκολο να χαθεί η μπάλα. Από την άλλη μεριά, ζούμε και τον συρφετό των μνημονίων, το πράγμα περιπλέκεται περισσότερο.

Όμως υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει να είναι δεδομένα. Κανόνες και σεβασμός θα πρέπει να είναι στην πρώτη γραμμή. Τα όρια πρέπει να είναι ευδιάκριτα. Τα παιδιά θα πρέπει να ξέρουν μέχρι που είναι η κόκκινη γραμμή. Οι γονείς θα πρέπει να συμβάλλουν ως προς αυτό. Δεν το κάνουν πάντα. Το βλέπουμε καθημερινά. Είναι χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις όπου βλέπουμε ένα παιδί με απλές αρχές σεβασμού και ευγένειας και κάνουμε τον σταυρό μας. Πολλές φορές όταν ο δάσκαλος έχει τέτοιες περιπτώσεις, θετικές, του ανοίγει η όρεξη. Είναι σαν τον προπονητή. Έχει εξαιρετικό υλικό για να δουλέψει.

Οι γονείς οφείλουν να συμβάλλουν ως προς την ανάπτυξη αυτής της σχέσης. Η συνεχής μείωση του ρόλου του δασκάλου προκαλεί μόνο προβλήματα. Μειώνει την αίσθηση του επαγγελματισμού που θα πρέπει το παιδί να έχει μεγαλώνοντας. Μειώνει την επίδραση της σχέσης μεταξύ παιδιού και δασκάλου. Αν ακούει συνεχώς το παιδί κατηγορίες για τον δάσκαλο πως θα εκτιμήσει το έργο του;

Από την άλλη μεριά αν και ο ίδιος ο δάσκαλος δεν έχει επίδραση του ρόλου του πως θα δώσει κίνητρα στο παιδί να βελτιωθεί; Όλα αυτά είναι ερωτήματα που μόνο η σωστή επικοινωνία μεταξύ δασκάλου, παιδιών και μαθητών θα τα απαντήσει.

Το να αγαπάει ένας μαθητής τον δάσκαλο, δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται. Ζούμε σε δύσκολους καιρούς και θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να υπάρχει σεβασμός και αλληλοκατανόηση από όλες τις πλευρές. Όταν μπαίνουν οι σωστές βάσεις, όλα τα υπόλοιπα έρχονται πιο εύκολα.

Δ. Παπαδόπουλος

Διαφήμιση
Previous articleΟ δυσλεκτικός μαθητής δε θέλει ή δε μπορεί;
Next articleΓίνε ο δάσκαλος που θα ήθελες να έχεις!
Πηγή Παιδείας
Η Πηγή Παιδείας ιδρύθηκε στις 16 Ιουνίου 2016 από την Ευαγγελία Τζιάκα, με τη συμμετοχή μιας δεκαπενταμελούς εθελοντικής ομάδας καθηγητών μέσης εκπαίδευσης. Ξεκινώντας ως μια εμπνευσμένη ιδέα, εξελίχθηκε σε ένα εκπαιδευτικό και πολιτιστικό πόρταλ με πολυδιάστατη δραστηριότητα. Από τον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργίας, η Πηγή Παιδείας διοργάνωσε ημερίδες και σεμινάρια με θέματα όπως η εναλλακτική και περιβαλλοντική εκπαίδευση. Από τον Νοέμβριο του 2016 έως τον Απρίλιο του 2021, πραγματοποίησε πολυάριθμα σεμινάρια και τρεις πανελλήνιες συνδιασκέψεις σε συνεργασία με φορείς όπως το ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ, την Πρεσβεία της Φινλανδίας, την Πρεσβεία της Πορτογαλίας, το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου και τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Η ιστοσελίδα αναπτύχθηκε περαιτέρω με τη δημιουργία ενός καλά οργανωμένου web TV, το οποίο φιλοξενεί εκπομπές ποικίλης θεματολογίας και συνεντεύξεις, καθώς και τη διοργάνωση διαγωνισμών ταινιών μικρού μήκους και λογοτεχνικών διαγωνισμών. Σημαντικός σταθμός στην πορεία της Πηγής Παιδείας ήταν η εμπορική αξιοποίηση του λογότυπού της, ο οποίος έγινε σήμα κατατεθέν του εκδοτικού οίκου Bookguru.gr. Μέσω του Writers Agency Bookguru.gr, έχουν εκδοθεί βιβλία (παραμύθια και μη), ενισχύοντας την παρουσία της στον χώρο της λογοτεχνίας. Σήμερα, η Πηγή Παιδείας φιλοξενεί πάνω από 1.000 άρθρα, ένα πλούσιο web TV και πληθώρα βιβλίων εκδόσεων, συνεχίζοντας να αποτελεί έναν δυναμικό φορέα εκπαίδευσης, πολιτισμού και δημιουργικής έκφρασης.