Η εκπαίδευση συνιστά την παροχή γνώσεων και αξιών στον άνθρωπο, που αποσκοπούν στην πνευματική, ηθική και κοινωνική ολοκλήρωση του. Πολύ περισσότερο, η εκπαίδευση είναι το κλειδί στην ανθρώπινη εξέλιξη. Η συνεχής προσπάθεια για την ανακαλυψη νέας γνώσης μας κάνει καλυτέρους και βελτιώνει την ύπαρξη μας.
Εκπαίδευση είναι η απόκτηση της ήδη υφιστάμενης γνώσης. Η γνώση αυτή, όταν αποκτηθεί, συμβάλλει στην πνευματική και ψυχική διαμόρφωση του ατόμου και το βοηθά να αξιοποιεί τις φυσικές του δεξιότητες, ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί στο φυσικό και κοινωνικό του περιβάλλον. Η εκπαίδευση είναι ένας τρόπος για να αναδιαμορφώσει κανείς το πνεύμα του και αναθεωρεί τον τρόπο με τον οποίο ένα άτομο σκέφτεται, ανοίγει νέα πεδία της ανθρώπινης φύσης μας και του κόσμου στον οποίο ζούμε.
Μέσω της εκπαίδευσης ο άνθρωπος μπορεί να μάθει να χειρίζεται τον εαυτό του και παίρνει μέρος στο επόμενο βήμα της ανθρώπινης εξέλιξης, το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί μονάχα, όταν ιδέες μοιράζονται και η γνώση είναι ελεύθερη για τον καθένα να την αποκτήσει. Και αυτό πράγματι συμβαίνει καθώς, κάθε μέρα που περνάει, η γνώση, η πληροφόρηση και οι ιδέες γίνονται περισσότερο προσβάσιμες στον καθένα και αυτό χάρη στους νέους τρόπους που συνεχώς εφευρίσκουμε για να συνδεόμαστε και να επικοινωνούμε μεταξύ μας.
Όσα περισσότερα μαθαίνουμε και ενσωματώνουμε τόσο περισσότερο μας καθορίζει ως προσωπικότητες, ανυψωνόμαστε σε έναν νέο τρόπο σκέψης. Ωστόσο η πρόοδος ποτέ δεν σταματά με αποτέλεσμα τα δεδομένα συνεχώς να αλλάζουν και, όσα γνωρίζουμε, να μην ανταποκρίνονται πια στο περιβάλλον που εξελισσόμαστε. Αυτό κάνει πιο επιτακτική την ανάγκη της δια βίου μάθησης, της διαρκούς απόπειρας του ατόμου να διατηρεί ζωντανή, καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής του, την επαφή του με τα γράμματα, τις τέχνες, τις επιστήμες και κατ’ επέκταση τον κόσμο της γνώσης. Αυτό το ταξίδι συχνά ξεκινά στο σχολείο όπου εκεί ο άνθρωπος συνειδητοποιεί και μαθαίνει να εκτιμά την αξία της γνώσης.
Μιλώντας πρακτικά η εκπαίδευση είναι η καλύτερη δυνατή επιλογή, ώστε να αποφευχθεί η παγίδα της φτώχειας. Σε μια κοινωνία η εκπαίδευση μπορεί να αποδειχθεί μια σωσίβια λέμβος για όσους βρίσκονται στις ασθενέστερες οικονομικά ομάδες, αλλά είναι αρκετά ικανοί για να επιτύχουν κάτι καλύτερο. Παρ’ όλα αυτά, για να μπορεί η εκπαίδευση να ανταμείβει αυτούς που πετυχημένα καταφέρνουν να την εμφυσήσουν, προϋποτίθεται μια κοινωνία, η οποία να είναι προοδευτική και ανεκτική σε αλλαγές και νέες ιδέες, όταν αυτές αποδεικνύονται ωφέλιμες για τα μέλη της. Η εκπαίδευση δεν μπορεί να φέρει ανάπτυξη σε κοινωνίες που μαστίζονται από πολιτική καταπίεση, θρησκευτικό φανατισμό και προσκόλληση σε οπισθοδρομικές ιδεολογίες. Πρέπει η κοινωνία να ενθαρρύνει την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα που προωθούν τα μορφωμένα μέλη της, καθώς και να δίνει χώρο για την ανέλιξη του ατόμου μέσα σε αυτήν και την προστασία της ευημερίας του.
Όταν αυτά ισχύουν, τότε και η εκπαίδευση είναι σε θέση να τους δίνει την ευκαιρία να αποδείξουν τους εαυτούς ως σπουδαίους και να ανελιχθούν σε έναν καλύτερο βίο, ο οποίος φυσικά δεν μπορεί να αποκτηθεί χωρίς αποφασιστικότητα και σκληρή δουλειά.
Όμως, η εκπαίδευση είναι παραπάνω από την απόκτηση της γνώσης που χρησιμοποιείται για να βελτιώσει την ζωή κάποιου, είναι μια καινούρια ζωή από μονή της. Όταν βλέπει κάνεις όσα είναι να δει, όταν κοιτάς την αλήθεια ακριβώς μπροστά στα ματιά σου, δεν μπορεί κανείς να είναι ο ίδιος άνθρωπος πια…….
Και αυτός είναι ο λόγος που είμαι περήφανος που η χωρά μας έχει φροντίσει και προσφέρει εκπαίδευση για όλους μας. Δωρεάν εκπαίδευση σε πανεπιστήμια για όλους αυτούς που μπορούν να επιτύχουν τις προϋποθέσεις που η Πολιτεία έχει καθορίσει. Και γι’ αυτό ελπίζω ότι η χωρά μας θα συνεχίζει να παρέχει στους πολίτες της αυτήν την ευκαιρία για να βοηθά όλους όσους έχουν την αποφασιστικότητα να διεκδικήσουν μια καλύτερη ευκαιρία στη ζωή. Και αυτό ισχυει και για τον υπόλοιπο κόσμο, καθώς η εκπαίδευση είναι πράγματι η έξοδος μας από την φτώχεια, είναι μια σταθερή πορεία για να εξαλείψουμε την φτώχεια, είναι μια ευκαιρία για τους ανθρώπους να δημιουργήσουν την ζωή που επιθυμούν.
Φίλιππος Φιλιππίδης, φοιτητής Οικονομικού ΑΠΘ