- Το διάβασμα των μαθημάτων αποτελεί μια συνεχή τριβή στις σχέσεις γονέων και παιδιών (όλων των ηλικιών). Αποτελεί μια συνεχή αγωνία για τους γονείς και μια αφορμή για εντάσεις.
- Καταλαβαίνοντας το ΠΑΙΔΙ το ΓΟΝΙΟ την ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Όσο περισσότερο κάνουν οι γονείς τις υποχρεώσεις του παιδιού δική τους υπόθεση, τόσο λιγότερο οι υποχρεώσεις του παιδιού όπως είναι το διάβασμα των μαθημάτων του, θα αποτελούν προτεραιότητα για το παιδί. Τα παιδιά που θεωρούν ότι η απόδοσή τους στο σχολείο είναι πιο σπουδαία για τους γονείς τους απ’ ότι είναι για τα ίδια, δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη τους ως προς το διάβασμα. Οι γονείς πάλι φοβούμενοι ότι τα παιδιά τους θα αποκτήσουν «κενά», παρόλο που βλέπουν πως η μέθοδος της υπενθύμισης, της πίεσης, της επιβολής, της τιμωρίας δεν βοηθά, συνεχίζουν να τα πιέζουν.ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1.Συνεργαστείτε για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για διάβασμα. Ας σημειωθεί ότι κάθε άνθρωπος συγκεντρώνεται με διαφορετικό τρόπο. Αν για παράδειγμα το παιδί σας διαβάζει ενώ παράλληλα ακούει μουσική (όποια μουσική) μην επεμβαίνετε. Δεν σημαίνει ότι επειδή εσείς για να συγκεντρωθείτε θέλετε ησυχία το ίδιο ισχύει και για το παιδί σας. Πολύ συχνά συναντούμε πια πολυδιάστατες προσωπικότητες που προσπαθούμε να τις κάνουμε να λειτουργήσουν μονοδιάστατα. Αυτό προκαλεί ανταγωνισμό, θυμό και έλλειψη συνεργασίας.
2.Αν (ιδιαίτερα για μικρά παιδιά) το παιδί σας δεν κάθετε να διαβάσει αλλά κινείτε επιτρέψτε του να το κάνει. Ας φύγουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται από τις νουθεσίες του τύπου «Κάτσε φρόνιμα! Συγκεντρώσου! Μην μπαινοβγαίνεις! Μην κουνιέσαι! Μη σηκώνεσαι!»
3.Αν ο δάσκαλος σας στέλνει κάποιο σημείωμα ή σας τηλεφωνεί για να σας ενημερώσει ότι το παιδί σας πηγαίνει αδιάβαστο, ζητήστε του ένα ραντεβού στο οποίο θα παρευρεθεί και το παιδί σας. Μην κλείσετε τη συνάντηση αυτή με εκείνο το πολύ γνωστό «Σ’τα ‘λεγα εγώ!». Είναι προτιμότερο να πείτε μία ενθαρρυντική φράση όπως: «Πιστεύω σε σένα και είμαι σίγουρη ότι τώρα που ξέρεις θα κάνεις το καλύτερο που μπορείς».
4.Όταν το παιδί σας περιμένει την τελευταία στιγμή για να κάνει τα μαθήματά του, παραμείνετε αμέτοχοι.
5.Αν το παιδί σας παραπονιέται ότι δεν προλαβαίνει να κάνει τα μαθήματά του, ακούστε το με πολύ κατανόηση και προσθέσετε «Έχω την εντύπωση πως νοιώθεις πολύ ταραγμένος γι’ αυτό που σου συμβαίνει!» Αυτή η ταύτιση με το συναίσθημά του είναι πολύ σημαντική βοήθεια. Αποφύγετε τα κηρύγματα.
6.Μοιραστείτε τα συναισθήματά σας μαζί του λέγοντας «Η εκπαίδευση μοιάζει να είναι πολύ σημαντική για μένα και φοβάμαι πως δεν είναι το ίδιο σημαντική για σένα. Πραγματικά εύχομαι να ανακαλύψεις την αξία που έχει το να μαθαίνεις! Αν θέλεις τη βοήθειά μου είμαι στη διάθεσή σου», και παραμείνετε μόνο στο να λύσετε κάποια συγκεκριμένη απορία. Μην διαβάζετε μαζί.
Προγραμματίζοντας το μέλλον
1.Πριν καταλήξετε σε συμπεράσματα παρατηρήστε τι ακριβώς κάνει ως προς τις υποχρεώσεις του για τουλάχιστο μια εβδομάδα. Μετά καθίστε μαζί και συζητήσετε τι παρατηρήσατε, τι επιθυμείτε και τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε. Μπορείτε να πείτε πχ. «Όλη την περασμένη εβδομάδα παρατηρούσα ότι ξεκινούσες να κάνεις τις υποχρεώσεις σου πολύ αργά. Πραγματικά θα χαιρόμουν αν ξεκινούσες νωρίτερα και μπορώ να σε βοηθήσω αν θέλεις να προγραμματίσουμε μαζί το χρόνο σου».
2.Πείτε του πως δεν πρόκειται να ξαναγκρινιάξετε ή να ξαναθυμίσετε τις υποχρεώσεις του και ΣΩΠΑΣΤΕ!!!. Αφήστε το να υποστεί τις συνέπειες από το σχολείο. Συνεργαστείτε με το δάσκαλο εξηγώντας τι κάνετε και γιατί.
3.Μην το συγκρίνετε με αδέρφια ή φίλους. Η σύγκριση αποθαρρύνει.
4.Απομακρυνθείτε από το μύθο που λέει πως όσο πιο πολλά πτυχία έχεις τόσο πιο επιτυχημένος είσαι. Θέλετε μια καταρρακωμένη προσωπικότητα με καλούς βαθμούς ή μια υγιή προσωπικότητα με μέτριους ή ακόμη και κακούς βαθμούς; Ξεκαθαρίστε την πρόθεσή σας ως προς αυτό μετά από πολύ σκέψη. Υπάρχουν παιδιά που δεν είναι φτιαγμένα να είναι καλοί μαθητές δεν σημαίνει πως δεν θα γίνουν χρήσιμοι άνθρωποι.
5.Αν πράγματι καταλάβετε πως το παιδί σας χρειάζεται βοήθεια είναι προτιμότερο να τη δώσει κάποιος άλλος ΟΧΙ εσείς. Βάλτε στον προϋπολογισμό σας κάποιον δάσκαλο που θα το βοηθά. Αυτό θα έχει ένα αποτέλεσμα όχι επιθυμητό ως προς τα οικονομικά σας αλλά θα είναι εξαιρετικά βοηθητικό ως προς τη σχέση σας.
Είναι αλήθεια πως το εκπαιδευτικό σύστημα δεν βοηθά ιδιαίτερα και καθώς επικρατεί μία βαθμοθηρική τάση τα προβλήματα ως προς την απόδοση των παιδιών στα μαθήματα μεγαλώνουν συνεχώς. Ας χαλαρώσουν οι γονείς και ας επιτρέψουν στα παιδιά να είναι αυτό που είναι χωρίς να προσπαθούν να επιβάλουν τις δικές τους πεποιθήσεις.ΔιαφήμισηΕΡΑΤΩ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΑΚΗ www.allazo.gr www.elpidoxori.gr