Δέκα (μικρά) μυστικά για την επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις…
του Κωνσταντίνου Μπατσιόλα
Κάθε χρόνο χιλιάδες υποψήφιοι προετοιμάζονται πυρετωδώς για τις πανελλαδικές εξετάσεις! Ζώντας με την αγωνία όλων αυτών των παιδιών κάθε χρόνο θέλω να δώσω δέκα μικρές συμβουλές για την καλύτερη δυνατή προετοιμασία τους για τις εξετάσεις…
Σίγουρα κάθε παιδί έχει τις δικές του ανάγκες και τους δικούς του ρυθμούς και τρόπους διαβάσματος. Όμως, είναι δυνατόν να υιοθετήσουν οι υποψήφιοι κάποιες ιδέες και κάποιους τρόπους αποτελεσματικού διαβάσματος –ανάλογα με τις ανάγκες του ο καθένας.
Πρώτον : να εκμεταλλεύεστε τα Σαββατοκύριακα για το διάβασμα! Μην αφήνετε τα Σαββατοκύριακα χωρίς να κάνετε την «επανάληψη της εβδομάδας»! Καλό θα είναι να μην αφήνετε τον εαυτό σας να χαλαρώνει υπερβολικά και να προσπαθείτε να ξαναδιαβάζετε ό,τι διδαχθήκατε μέσα στην εβδομάδα. Σε γενικές γραμμές προς αυτήν την κατεύθυνση κινούνται και οι εκπαιδευτικοί που βάζουν διαγωνίσματα τα Σαββατοκύριακα.
Δεύτερον : υιοθετήστε το τετράδιο των αποριών! Σε ένα τετράδιο τεσσάρων ή πέντε θεμάτων μπορείτε να συγκεντρώνετε όλες τις απορίες, όταν διαβάζετε. Θα σας είναι ιδιαίτερα χρήσιμο την περίοδο των επαναλήψεων (δηλαδή την Άνοιξη). Κάθε θέμα του τετραδίου μπορεί να αντιστοιχεί σε ένα μάθημα κι εκεί να συγκεντρώνετε τις απορίες σας. Είναι αυτονόητο ότι συζητάτε τις απορίες σας με τους εκπαιδευτικούς.
Τρίτον : να διαβάζετε με πρόγραμμα! Να αποφεύγετε να διαβάζετε πολλές ώρες τη μία μέρα και λίγες την άλλη! Είναι πιο αποδοτικό να οργανώνεται το διάβασμα σας, ώστε να διαβάζετε περίπου τον ίδιο αριθμό ωρών κάθε μέρα –όταν αυτό βέβαια είναι εφικτό. Αν είναι δυνατόν να οργανώσετε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα διαβάσματος : ποιο μάθημα, δηλαδή, να διαβάζετε κάθε μέρα.
Τέταρτον : μην υποτιμάτε το σχολείο! Ακόμη κι αν στο φροντιστήριο είστε πολύ μπροστά στην ύλη, το μάθημα στο σχολείο μπορεί να λειτουργήσει και ως επανάληψη για ό,τι διδαχθήκατε στο φροντιστήριο. Οι εκπαιδευτικοί των δημοσίων σχολείων είναι συνήθως πεπειραμένοι και μπορούν να σας βοηθήσουν το ίδιο με τα φροντιστήρια (π.χ. στην επίλυση αποριών, στην κατανόηση της ύλης από διαφορετική οπτική γωνία κτλ.)
Πέμπτον : καλό θα είναι να μην εγκλωβίζετε τον εαυτό σας και το διάβασμα σε ένα εγχειρίδιο-βοήθημα. Καλό θα είναι να επιλέξετε να διαβάζετε και από διαφορετικά βιβλία, ώστε να έχετε όσο γίνεται πιο σφαιρική κατανόηση της ύλης! Βέβαια, κύριοι υπεύθυνοι γι’ αυτό είναι οι εκπαιδευτικοί που έχουν επωμιστεί την ευθύνη της προετοιμασίας σας.
Έκτον : ξεχωρίστε στο μυαλό σας την παπαγαλία από την αποστήθιση! Άλλο παπαγαλία άλλο αποστήθιση. Με την παπαγαλία σημαίνει ότι διαβάζετε κάτι και το απομνημονεύετε χωρίς να το έχετε καταλάβει/κατανοήσει. Αντιθέτως, με την αποστήθιση, η οποία είναι απαραίτητη σε μαθήματα όπως η ιστορία, σημαίνει ότι μαθαίνετε κάτι, το έχετε κατανοήσει και είστε σε θέση να το αναπαράγετε με τα λόγια του σχολικού βιβλίου ή του βοηθήματος.
Έβδομον : να διαβάζετε με διαλείμματα! Όταν κουράζεστε από το διάβασμα να κάνετε μικρά διαλείμματα, για να ανανεώνεστε! Να αποφεύγετε κατά τα διαλείμματα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την τηλεόραση! Είναι προτιμότερος ένας σύντομος περίπατος (με κάποιο προσφιλές πρόσωπο).
Όγδοον : να προτιμάτε να διαβάζετε τις ώρες που αποδίδει ο εγκέφαλός σας! Δεν χρειάζονται τα ξενύχτια από τη στιγμή που το διάβασμά σας δεν είναι αποδοτικό! Ο καθένας και η καθεμία μπορούν να βρουν ποιες ώρες αποδίδουν περισσότερο.
Ένατον : βρείτε κίνητρα για να ενισχύεται η θέληση σας για διάβασμα! Όταν κουράζεστε, όταν αγανακτείτε, όταν απογοητεύεστε, όταν ακόμη βαριέστε, να σκέφτεστε το μέλλον και ότι όλα αυτά που κάνετε και αυτά που θυσιάζετε αποτελούν ένα μικρό λιθαράκι που θα σας οδηγήσει στην επιτυχία και στην εκπλήρωση των ονείρων σας.
Δέκατον : να προσπαθήσετε να διαβάζετε όσο γίνεται πιο αποδοτικά! Όταν διαπιστώνετε ότι δεν είστε συγκεντρώμενοι, εντοπίστε τι είναι αυτό που σας αποσυγκεντρώνει και απομακρύνετε το,π.χ. κινητό τηλέφωνο! Πολλά παιδιά προτιμούν να διαβάζουν/μελετούν με τη συνοδεία μουσικής (κυρίως κλασικής)! Δεν έχετε να χάσετε τίποτα, αν δοκιμάστε να διαβάσετε με τη συνοδεία του Μπετόβεν!
Σίγουρα, όλα αυτά δεν αφορούν σε όλους τους υποψηφίους! Ο καθένας και η καθεμία έχει τα δικά του προβλήματα και τις δικές του δυσκολίες να αντιμετωπίσει και ξέρει τον εαυτό του καλύτερα από τον καθένα – μόνος του συνήθως θα βρει τις κατάλληλες ισορροπίες και τις πιο αποδοτικές μεθόδους διαβάσματος και μελέτης. Συνήθως, μια φιλική κουβέντα με κάποιον φίλο, με κάποιον εκπαιδευτικό και κυρίως με τους γονείς είναι ο καλύτερος τρόπος επίλυσης των όποιων ζητημάτων. Όμως, αν δείτε ότι τα προβλήματα είναι ανυπέρβλητα, π.χ. σύγκρουση με τους γονείς για την απόδοση, μην διστάσετε να απευθυνθείτε σε ειδικό, δηλαδή σε ψυχολόγο! Δεν είναι κακό ούτε ντροπή να ζητήσουμε την υποστήριξη ενός ανθρώπου που σπούδασε για να κάνει ακριβώς αυτό που του ζητάτε – να σας συμβουλεύσει και να σας καθοδηγήσει, ώστε να λύσετε τα τυχόν «θεματάκια» σας.
Καλό κουράγιο και αστείρευτη έμπνευση!
Κωνσταντίνος Μπατσιόλας
Ιστορικός MAs