Η βραβευμένη και πολυτάλαντη συγγραφέας Δέσποινα Φίλιου συναντά την επίσης βραβευμένη συγγραφέα Βάσω Κατσαρέλια και μιλούν για τι άλλο; Για παιδική λογοτεχνία. Για την σημασία που αυτή παίζει στην διαπαιδαγώγηση του παιδιού και για τον τρόπο με τον οποίο την προσεγγίζει η κ. Φίλιου.
Συνέντευξη σε Βάσω Κατσαρέλια
1. Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων; Μιλήστε μας για τα έργα σας.
Από μικρή μου άρεσε να γράφω τις σκέψεις μου σε ημερολόγιο. Μάλλον δεν είναι τυχαίο που ασχολήθηκα αργότερα με τη συγγραφή παιδικού βιβλίου. Ίσως να αναρωτιέστε γιατί με το παιδικό βιβλίο; Θέλω μέσω των παραμυθιών μου να βάλω και εγώ ένα λιθαράκι στην πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Σε όλα μου τα παραμύθια προσπαθώ να χαίρονται τα παιδιά διαβάζοντας τα, αλλά και να διδάσκονται έννοιες που πρέπει να καλλιεργούμε εμείς οι μεγάλοι στους μικρούς. Όπως αγάπη, σεβασμό, φιλία, αλληλεγγύη, προσφορά!! Το πρώτο μου παραμύθι είναι σε έκδοση (e-book). Στη συνέχεια ένοιωσα την ανάγκη να συνεχίσω –γιατί είχα πολλές ιδέες-εμπνεύσεις- με έντυπη έκδοση. Έτσι και έγινε, έχουν εκδοθεί, είκοσι βιβλία μου. Δέκα οχτώ παραμύθια και δύο διηγήματα. Όλα τα παραμύθια μου, έχουν CD με το τραγουδάκι που αφορά το θέμα του παραμυθιού.
2. Πόσο εύκολο είναι να γράψει κάποιος ένα παιδικό βιβλίο; Πόσο χρόνο χρειάζεστε για την ολοκλήρωση μίας ιστορίας;
Είναι αρκετά δύσκολο γιατί απευθύνεσαι σε παιδιά και πρέπει να προσέχεις διπλά κάθε σου λέξη. Να προσέχεις τι διδάγματα θα περάσεις και τι θα εισπράξει το παιδί απ’ αυτό παραμύθι. Με λίγα λόγια πρέπει να μπεις στην ψυχολογία της παιδικής ψυχής, να γίνεις παιδί!! Εγώ έτσι λειτουργώ. Όσο για το χρόνο που χρειάζομαι για την ολοκλήρωση μιας ιστορίας είναι περίπου τρεις μήνες, εξαρτάται βέβαια απ’ το πόσο χρόνο αφιερώνεις καθημερινά.
3. Ποια στοιχεία νομίζετε ότι είναι απαραίτητο για την επιτυχία ενός παραμυθιού;
Να αγαπάς πολύ αυτό που κάνεις, να έχεις φαντασία, έμπνευση, να αγαπάς τα παιδιά και να θέλεις μέσα απ’ τα παραμύθια σου να τα διδάξεις. Και το σπουδαιότερο να αγγίζεις το συναίσθημα του παιδιού, την ψυχή του, όταν διαβάζει το παραμύθι σου, να σε νιώθει κοντά του και ας μη σε γνωρίζει.
4. Πιστεύετε πως τα παραμύθια πρέπει να έχουν διδακτικό χαρακτήρα; Όταν γράφετε μία ιστορία γνωρίζετε από την αρχή το τέλος της;
Εννοείται!! Επιβάλλεται τα παραμύθια να έχουν και διδακτικό χαρακτήρα. Εγώ τουλάχιστον αυτό προσπαθώ να πετύχω σ’ όλα μου τα παραμύθια. Ναι δημιουργώ αρχικά την ιστορία στο μυαλό μου, αρχή- μέση-τέλος και μετά αρχίζω την ανάπτυξη. Στην πορεία της ιστορίας κάνω πολλές αλλαγές αλλά δεν αλλάζω τη βάση του αρχικού πλάνου.
5. Το βραδινό διάβασμα λίγο πριν τον ύπνο δημιουργεί ένα υπέροχο δέσιμο ανάμεσα στο γονιό και το παιδί. Πότε κατά τη γνώμη σας “πρέπει” ο γονιός να αφήσει το παιδί να διαβάσει μόνο του; Και σε ποια ηλικία τα παιδιά μπορούν να επιλέγουν μόνα τους τα βιβλία τους;
Όντως δημιουργεί ένα υπέροχο δέσιμο παιδιού και γονιού και πρέπει να γίνεται, είναι σημαντικό για την ψυχολογία του παιδιού. Από τη στιγμή που το παιδί πηγαίνει σχολείο και έχει μάθει να διαβάζει καλά και μόνο του τα μαθήματα του, μπορεί να διαβάζει βιβλία της ηλικίας του, με την καθοδήγηση βέβαια του γονιού. Τουλάχιστον στο δημοτικό θα πρέπει ο γονιός να προτείνει βιβλία στο παιδί του και όχι να επιβάλλει αλλά και να λαμβάνει υπόψιν του τη γνώμη του παιδιού αν αρέσκεται σ’ αυτό.
6. Πως μπορεί το βιβλίο να έχει θέση στη ζωή των σημερινών παιδιών που μεγαλώνουν στην κοινωνία της τεχνολογίας;
Το βιβλίο πρέπει να έχει την πρώτη θέση στη ζωή των παιδιών και αυτό θα του το μάθει ο γονιός. Απ το γονιό εξαρτάται. Και η τεχνολογία έχει το μερίδιο της, αλλά δυστυχώς τα σημερινά παιδιά τείνουν κυρίως προς την τεχνολογία και το βιβλίο πουθενά. Τα παιδιά από μικρά πρέπει να μάθουν να αγαπούν το βιβλίο που μόνο καλό κάνει, δεν έχει παρενέργειες.
7. Τι συμβουλή θα δίνατε σε ένα παιδί που δεν του αρέσει το διάβασμα; Υπάρχουν τρόποι για να βοηθήσουν οι γονείς του να δει το διάβασμα με άλλο μάτι;
Θα το συμβούλευα να αρχίσει στον ελεύθερο χρόνο του να διαβάζει. Γιατί το διάβασμα θα του δώσει γνώση και εφόδια που όλοι χρειαζόμαστε να έχουμε στη ζωή μας. Να χρησιμοποιεί τον ελεύθερο χρόνο του εποικοδομητικά. Μέσω του διαβάσματος θα διδαχτεί θα χαλαρώσει και θα διασκεδάσει.
Φυσικά υπάρχουν τρόποι.
Από την μικρή ηλικία να τα μυήσουν στο διάβασμα και να τους μεταδώσουν την αγάπη για τα βιβλία, να τους διαβάζουν βιβλία. Αυτό βέβαια προυποθέτει να διαβάζουν πρωτίστως οι γονείς. Να υπάρχει στο σπίτι βιβλιοθήκη, να βλέπει το παιδί τους γονείς του να διαβάζουν και να επικρατεί στο σπίτι μια ατμόσφαιρα γνώσης!!
8. Τι σημαίνει για εσάς Πηγή Παιδείας;
Σημαίνει Ενημέρωση και Γνώση.
Συγχαρητήρια σ‘ όλους τους συντελεστές.
Σας ευχαριστώ.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την κ. Φίλιου επισκεφτείτε το προσωπικό της blog και κάντε like στην προσωπική της σελίδας στο Facebook