H εικαστικός Άννα Παπαϊωάννου είναι από τη Θεσσαλονίκη και για περισσότερα από 20 χρόνια ασχολείται με την πυρογραφία κάνοντας παράλληλα και σπουδές σχεδίου. Όλα άρχισαν όταν της έκαναν δώρο ένα πυρογράφο πριν από 22 χρόνια. Έκτοτε έχει αφοσιωθεί στην μελέτη αυτής της τόσο ιδιαίτερης τεχνικής, γεγονός που την οδήγησε να συμμετέχει και επίσημα μέσω του ΣΚΕΤΒΕ με το έργο της «Βάρκο στο Βουνό» στην φετινή Art Thessaloniki που θα πραγματοποιηθεί από τις 25-28/11/2021.
Ερ: Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με την πυρογραφία;
Η ενασχόληση μου με την πυρογραφία ξεκίνησε πριν από 22 περίπου χρόνια όταν ο πεθερός μου μου έφερε για δώρο έναν πυρογράφο, προκειμένου να περνάω δημιουργικά τον ελεύθερό μου χρόνο. Ωστόσο, αρχικά ασχολήθηκα με ακουαρέλα. για να κάνω κατασκευές επειδή έπιαναν τα χέρια μου με κατασεκυές και διακόσμηση στη ζωγραφική ξεκίνησα δειλά δειλά πήρα κάποια ξύλα από την Ολλανδία ξεκίνησα με ξύλα κοπής, με δώρα σε φίλους.
Ερ: Τι είναι ο πυρογράφος:
Ο πυρογράφος είναι ένα καλάι το οποίο βγάζει θερμότητα, Βάζεις μύτες. Εγώ το δουλεύω με μία μύτη η οποία κάνει και τις σκιάσεις κάνει και τα πάντα. Για πολύ λεπτομέρεια ίσως αλλάξω κάτι και ζωγραφίζεις καίγοντας. Κάνεις το σχέδιο πάνω στο ξύλο, την πατιτούρα που θες και αρχίζεις να ζωγραφίζεις. Δίνω στο ξύλο ζωή, βάθος και όγκο. Το ξύλο μεταμορφώνεται. Βλέπεις το ξύλο από άσπρο, συνήθως χρησιμοποιώ ξύλο φλαμουριάς, να μεταμορφώνεται και να παίρνει ζωή. Μπορείς να κάνεις διάφορες κατασκευές, ρολόγια, κάδρα, ξύλα κοπής.
Ερ: Πώς επιλέγετε το ξύλο;
Χρησιμοποιώ κατά βάση την φλαμουριά. Μόνο αυτό! Είναι πιο μαλακό, σχετικά άσπρο όχι τόσο όσο το πεύκο, αλλά δεν έχει ρόζους όπως το πεύκο. Το σφένταμο είναι καλό σαν χρώμα αλλά δυστυχώς είναι πολύ σκληρό. Τα ξύλα τα παίρνω από ξυλουργό δεν τα αγοράζω. Συνήθως δουλεύω 30*40, 20*30 αν και αυτό το έργο που έχω φιλοτεχνήσει για την Αrt είναι 50*50. Οπότε του τα παραγγέλνω στο σπίτι, τα λειαίνω με τριβείο και μετά αρχίζω το σχέδιο επάνω με μολύβι, χοντρική πατιτούρα και από εκεί και μετά εφαρμόζω τις γνώσεις σχεδίου που έχω μιας και ασχολούμαι χρόνια με το σχέδιο.
Ερ: Η πυρογραφία είναι σχεδόν άγνωστη στο ευρύ κοινό. Πώς καταλήξατε στο να ασχοληθείτε συστηματικά με την πυρογραφία; Έχετε κάνει κάποια μαθήματα;
Τολμάω! Είμαι ανήσυχο πνεύμα στην τέχνη! Κάνω λάδια, ακουαρέλες, διακοσμητική, διάφορα. Οτιδήποτε έχει να κάνει με τα χέρια. Δεν έχω παρακολουθήσει μαθήματα πυρογραφίας μιας και δεν διδάσκεται εδώ. Όταν έκανα την ιστοσελίδα μου, με κάλεσαν από Σπάρτη για διαδικτυακά μαθήματα, από Αθήνα άτομα που έδειχναν αρκετά ενθουσιασμένα και τα οποία ενδιαφέρονταν να παρακολουθήσουν διαδικτυακά μαθήματα πυρογραφίας μιας και δεν μπορούσαν να κάνουν δια ζώσης.
Eρ: Δεν υπάρχουν αντίστοιχα μαθήματα ούτε στην Καλών Τεχνών;
Όχι
Ερ: Τότε πως εξοικειωθήκατε με την χρήση του πυρογράφου;
Από μόνη μου. Όταν μου τον έφεραν δεν είχα ούτε κομπιούτερ ούτε τίποτα. Ξεκίνησα να κάνω περιγράμματα, έκανα κάποιες γραβούρες τις οποίες τις μετέφερα στο ξύλο και τις έκανα δώρα σε φίλους. Αργότερα είδα ότι έβγαιναν ωραία πραγματάκια. Ήμουν επιπλέον τυχερή καθώς έμενα κοντά στην φύση και έτσι έπαιρνα φύλλα και οτιδήποτε άλλο χρειαζόμουν. Έφτιαχνα κατασκευές σε καδράκια, σουβέρ, σουπλά και άλλα παρόμοια. Σιγά-σιγά είδα ότι ήθελα κάτι παραπάνω. Ήθελα σκίαση. Αφού είχα πλέον ίντερνετ, έψαξα να δω πώς γίνεται η σκίαση και έτσι μπήκα σε ένα site και είδα κάποιον που είχε τον ίδιο πυρογράφο και είδα ότι με την μύτη την λοξή έκανε σκιάσεις. Συγκεκριμένα είχε φτιάξει ένα πορτρέτο της Πένελοπε Κρούζ και λέω αφού μπορεί αυτός γιατί να μην μπορώ και εγώ! Έτσι το δοκίμασα και είδα ότι άρχισα να βγαίνουνε ποιότητες. Μετά άρχισα τα μαθήματα σχεδίου και αργότερα μαθήματα στο ελεύθερο σχέδιο πχ πορτρέτα και λοιπά. Έτσι βγήκαν νεές ποιότητες. Χρησιμοποιώ τον πυρογράφο ως μολύβι όπως κάνω τώρα και τα πορτρέτα. Όπως κάνω πορτρέτα με μολύβι με τον ίδιο τρόπο σκιάζω και τον πυρογράφο απλώς θέλει να παίζεις λίγο με την θερμότητα γιατί στο πολύ καίει τον ντίμερ. Έχω ρυθμίσει τις τάσεις οπότε κατεβάζω την τάση και μου βγάζει ανάλογα και σκιάσεις. Πλέον έχω εξοικειωθεί με το είδος. Φτιάχνω σχέδια και πορτρέτα. Είχα μια μαθήτρια για 2 χρόνια περίπου με την οποία κάναμε πυρογραφίες στο τιμονί της πετρόφτερας. Μάλιστα είχα κάποιους από το Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης μεταξύ αυτών και καθηγητής του πανεπιστημίου, οι οποίοι ενδιαφέρθηκαν για την πυρογραφία γιατί του άρεσαν οι ποιότητες μου. Θα σας δείξω στο βίντεο πώς ακριβώς χρησιμοποιείτε ο πυρογράφος και τι ακριβώς εννοώ όταν λέω πως ο πυρογράφος δίνει ζωή στο ξύλο!
Ερ: Η πυρογραφία είναι περισσότερο γνωστή στο εξωτερικό από ότι στην Ελλάδα;
Ναι! Είναι κυρίως στην Γαλλία και περισσότερο στην Αμερική.
Ερ: Έχετε πάρει μέρος σε εκθέσεις ως πυρογράφος;
Είχα πάρει μέρος με τον ΣΚΕΤΒΕ στo Αrts ‘n’ Crafts που διοργανώθηκε στο Capsis Hotel, στην έκθεση του Συλλόγου Καλλιτεχνών Βορείου Ελλάδος στην Νεάπολη με τις πυρογραφίες . Στο ΣΚΕΤΒΕ είμαι μέλος από το 2018.
Ερ: Ποια είναι η θεματολογία σας;
Πέρα από προσωπογραφίες, μου αρέσει να ζωγραφίζω παλιές εικόνες από χωριό! Έχω μια λατρεία στην αναβίωση του παρελθόντος και τώρα δουλεύω την παλιά Θεσσαλονίκη.
Ερ: Έχετε μελετήσει σχετικά με την ιστορία της πυρογραφίας;
Από μια μικρή έρευνα που έκανα, έμαθα ότι εμφανίστηκε στη Γαλλία. Εκεί υπάρχουν παλιές πυρογραφίες. Στην Αμερική δουλεύεται πάρα πολύ.
Ερ: Με ποιο έργο θα σας δούμε στην φετινή Art;
Η φετινή Αrt θα διεξαχθεί 25με 28 Νοεμβρίου στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ με το έργο μου Βάρκα στο Βουνό που αποτελεί προσωπογραφία δική μου!
Για περισσότερες πληροφορίες αλλά και πίνακες επισκεφτείτε το site της κ. Παπαϊωάννου: