Χρόνια Δοξασμένα

0
1560

images

Και ποιο το νόημα της 25ης Μαρτίου;…

Διαφήμιση

Μην μου πείτε πως δεν την έχετε ακούσει ποτέ αυτήν την φράση. «Ποιο είναι το νόημα;» Δεν ξέρω τι εννοούν πραγματικά, όσοι το ρωτούν. Τι καταλαβαίνουν; Τι θέλουν να μας πούνε; Γιατί να μιλάμε για την 25η Μαρτίου; Και γιατί θα πρέπει να μιλάμε; Όταν απορούν και θεωρούν πως τζάμπα χάνεται χρόνος για τέτοιου είδους συζητήσεις, τι θαρρούν; Πώς είναι ας πούμε καλύτερο να μιλήσουμε για το πνευματικό επίπεδο του Ντάνου και της Ευριδίκης Βαλαβάνη, και το κατά πόσο η Σάρα Εσκενάζι έχει πάρει το τούτο του πατέρα της, από την εποχή ακόμα που έπαιζε στον «Συμβολαιογράφο», και υπάρχουν κανά δυο που απορούν πώς είναι δυνατόν να αρέσει η Σάρα που είναι σαν τον Μπραντ Πιτ όταν έπαιζε στο «Θέλμα και Λουίζ»;

Να σοβαρευτούμε λίγο. Το πρόβλημα με αυτές τις γιορτές τις περιορισαμε.. Ένα ποίημα, ένα τσολιαδάκι, στην καλύτερη περίπτωση ένα μικρό θεατρικό, είχα παίξει και εγώ κάποτε σε ένα τέτοιο, βέβαια! Και μάλιστα είχα παίξει ρόλο villain, τον κακό, που ερχόταν στο χωριό, να πάρει για γενίτσαρο τον μικρό Παναγή! Μετά με φάγανε τα κυκλώματα!

Τι θέλω να πω με όλα αυτά; Η ελληνική εκπαίδευση όλα τα έδινε στο πιάτο, και όλα τα έδινε όπως τα λέει το αναλυτικό πρόγραμμα, διότι σαν τον κατάλληλο μπούσουλα δεν έχει να πορευτεί κάποιος. Οπότε, να ένα ποίημα,να ένα δεύτερο, πάρε και δυο τραγουδάκια, στην Αγιά Σοφιά αγνάντια, βλέπω τα Ευζωνάκια. Μετά, άντε να δούμε και την «Μαντώ Μαυρογένους» με την Καρέζη και τον Φυσσούν, τον «Παπαφλέσσα» με τον Παπαμιχαήλ, την σαπουνόπερα του «Θεού που αγαπάει το χαβιάρι», και όξω απ’ την πόρτα.

Αντί να υπάρχουνε πηγές που να προσφέρονται στους μαθητές για να ψάξουν να βρούνε τι έγινε τότε, τι προηγήθηκε, τι ήταν η Φιλική Εταιρεία, τι έγινε με την προσπάθεια του Ελληνικού Διαφωτισμού, τα κρυφά σχολειά, τον Κοσμά τον Αιτωλό και τον Γρηγόριο τον Ε’ και πως τα πολιτικά γεγονότα της εποχής εκείνης οδήγησαν στην Επανάσταση του 1821, έχουμε τον κύριο Βερέμη να μας λέει πως «η ιστορία θα πρέπει να ξαναγραφτεί».  Δεν είμαι σίγουρος πως το εννοεί, αν αντιλαμβάνεται ως ξαναγράψιμο της ιστορίας το ντοκιμαντέρ στον ΣΚΑΙ, τότε δεν πειράζει, καλύτερα ας μείνουμε έτσι.

Γιατί αν εννοοούμε ως ξαναγράψιμο της ιστορίας το γεγονός πως η κοινωνική πορεία Ελλήνων και Τούρκων ήταν μόνο μια πορεία συμβιβασμού που ο ένας δεν ενοχλούσε τον άλλον, τότε κάτι στρεβλό υπάρχει και κάτι σάπιο. Αν θέλουμε να πιστεύουμε πως τόσα χρόνια κατοχής από τους Τούρκους υπήξραν μόνο και μόνο επειδή οι Έλληνες ήθελαν να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο, και τα είχαν βρει με τους Τούρκους, τότε κάτι λάθος κάνουμε, κάπως περίεργα το βλέπουμε το πράγμα.

Μα είναι δυνατόν, λένε κάποιοι άλλοι, να μιλάμε μόνο για μια πορεία μιας χούφτας ανθρώπων προς την προσπάθεια αποτίναξής του τουρκικού ζυγού, στηριζόμενοι μόνο σε παλικαριές; Όχι, κανείς δεν είπε αυτό το πράγμα, και αυτό θα πρέπει να αλλάξει. Γι’ αυτό λέμε πως το καλύτερο απ ‘όλα είναι πέρα από τα τραγουδάκια και τα σκετσάκια η εκπαιδευτική κοινότητα να εντάξει την αναζήτηση της αλήθειας μέσω των πηγών. Από το γυμνάσιο ακόμη. Τα μέσα υπάρχουν, τι είναι αυτό που μας εμποδίζει;

Μεταξύ μας , ξέρω πολύ καλά τι μας εμποδίζει. Αυτό που εμποδίζει ακόμα και πιο πρόσφατα γεγονότα, όπως το Πολυτεχνείο ας πούμε, να αντιμετωπίζονται με μια θολούρα γύρω από τα πραγματικά γεγονότα γιατί πάντα υπάρχει η επιθυμία να κρύψουμε πράγματα, παρά να τα βγάλουμε στο φως. Όπως ας πούμε τα αρχεία του Foreign Office στην Αγγλία, που ακόμα είναι κλειστά για την υπόθεση που αφορά την δολοφονία του Καποδίστρια. Πού να μιλήσεις άραγε για χρόνια δοξασμένα;

Δ. Παπαδόπουλος

Διαφήμιση
Previous articleΡήγας Βελενστινλής, ο σπορέας της λευτεριάς
Next articleΠάμε μια βόλτα μέχρι το Ναύπλιο;
Πηγή Παιδείας
Η Πηγή Παιδείας ιδρύθηκε στις 16 Ιουνίου 2016 από την Ευαγγελία Τζιάκα, με τη συμμετοχή μιας δεκαπενταμελούς εθελοντικής ομάδας καθηγητών μέσης εκπαίδευσης. Ξεκινώντας ως μια εμπνευσμένη ιδέα, εξελίχθηκε σε ένα εκπαιδευτικό και πολιτιστικό πόρταλ με πολυδιάστατη δραστηριότητα. Από τον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργίας, η Πηγή Παιδείας διοργάνωσε ημερίδες και σεμινάρια με θέματα όπως η εναλλακτική και περιβαλλοντική εκπαίδευση. Από τον Νοέμβριο του 2016 έως τον Απρίλιο του 2021, πραγματοποίησε πολυάριθμα σεμινάρια και τρεις πανελλήνιες συνδιασκέψεις σε συνεργασία με φορείς όπως το ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ, την Πρεσβεία της Φινλανδίας, την Πρεσβεία της Πορτογαλίας, το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου και τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Η ιστοσελίδα αναπτύχθηκε περαιτέρω με τη δημιουργία ενός καλά οργανωμένου web TV, το οποίο φιλοξενεί εκπομπές ποικίλης θεματολογίας και συνεντεύξεις, καθώς και τη διοργάνωση διαγωνισμών ταινιών μικρού μήκους και λογοτεχνικών διαγωνισμών. Σημαντικός σταθμός στην πορεία της Πηγής Παιδείας ήταν η εμπορική αξιοποίηση του λογότυπού της, ο οποίος έγινε σήμα κατατεθέν του εκδοτικού οίκου Bookguru.gr. Μέσω του Writers Agency Bookguru.gr, έχουν εκδοθεί βιβλία (παραμύθια και μη), ενισχύοντας την παρουσία της στον χώρο της λογοτεχνίας. Σήμερα, η Πηγή Παιδείας φιλοξενεί πάνω από 1.000 άρθρα, ένα πλούσιο web TV και πληθώρα βιβλίων εκδόσεων, συνεχίζοντας να αποτελεί έναν δυναμικό φορέα εκπαίδευσης, πολιτισμού και δημιουργικής έκφρασης.