1η Πανελλήνια Συνδιάσκεψη Εναλλακτικής Εκπαίδευσης

0
1853

Πηγή Παιδείας

Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης

Eudec Greece

Γραφείο Περιβαλλοντικής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 12/4/2018

 

1η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Ο Σύλλογος Εναλλακτικής Εκπαίδευσης ‘Πηγή Παιδείας σε συνεργασία με την Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης, την Ευρωπαϊκή Οργάνωση για τα Δημοκρατικά Σχολεία Eudec, και το Γραφείο Περιβαλλοντικής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης,  διοργανώνουν την πρώτη Συνδιάσκεψη Εναλλακτικής Εκπαίδευσης, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 13 Μαΐου 2018 και ώρες 10:30- 7:00 μμ. στον 10ο όροφο του κεντρικού κτιρίου της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ.

Στη συνδιάσκεψη θα συμμετάσχουν ατομικά και συλλογικά δάσκαλοι που εφάρμοσαν στις τάξεις τους αρχές και πρακτικές όπως αυτές παρουσιάζονται στη θεωρία και τη μεθοδολογία που ανέπτυξαν πρωτοπόροι παιδαγωγοί (Φρενέ, Στάινερ, Νιλ). Στον πρώτο κύκλο θα παρουσιαστεί ιστορικά η διαδρομή που έχουν καταγράψει κινήματα εναλλακτικής εκπαίδευσης και θα παρουσιαστούν τα σχολεία Σάμερχιλ, η Παιδαγωγική Φρενέ και τα Εξοχικά Παιδαγωγεία της Γερμανίας, όσον αφορά στην Ευρώπη, ενώ από ελληνικής πλευράς θα παρουσιαστεί το έργο του Παρθεναγωγείου Βόλου, του Μαρασλείου, αλλά και του Δημοτικού Διδασκαλείου Θηλέων Θεσσαλονίκης. Ακόμα θα γίνει αναφορά στα Σχολεία του Δάσους.

Κατά το δεύτερο κύκλο, θα δοθεί έμφαση στη δημοκρατική εκπαίδευση (Σάμερχιλ, Ευρωπαϊκή Οργάνωση για τα Δημοκρατικά Σχολεία).

Ο τρίτος κύκλος θα αφορά στην περιβαλλοντική και βιωματική εκπαίδευση, και, τέλος, ο τέταρτος κύκλος θα είναι αφιερωμένος στο πώς έχει/μπορεί να εφαρμοστεί η εναλλακτική εκπαίδευση στη σχολική πράξη και ποια τα συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθούν από αυτή την εφαρμογή.

Θεματικοί Κύκλοι που θα αναπτυχθούν: Ιστορία της Εναλλακτικής Εκπαίδευσης, Βιωματική Μάθηση, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Δημοκρατική Εκπαίδευση και Εφαρμογή στην Σχολική Πράξη. 

Στην εκδήλωση θα μιλήσουν οι παρακάτω: 

Δρ. Οικολογίας/Βιολογiας Γιώργος Μπλιωνης

Ελισάβετ Γεωργιάδου, Διευθύντρια Σχολείου Φύσης

Άγγελος Πατσiας, συνδημιουργός Big Bang School, συνδημιουργός Του Σχολείου της Φύσης και των Χρωμάτων.

Σοφία Φώτεινα-Χαρτζηκοκόλη, από το Καφέ Σχολείο του Κώστα Φωτεινού

Γιώργος Τσιάκαλος,  επίτιμος Καθηγητής του Τμήματος Παιδαγωγικής ΑΠΘ

Αλέξανδρος Γεωργοπουλος Δρ. Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

Νανά Χατζή, καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας. Η κ. Χατζή διετέλεσε καθηγήτρια στο σχολείο του Σαμερχιλκαι ειναι η επίσημη εκπρόσωπος του στην Ελλάδα.

Αργυρώ Μουμτζιδου, διδακτολόγος με ειδίκευση σε θεματα Πολυγλωσσίας και επαφής πολιτισμών

Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης για τα Δημοκρατικά Σχολεία, γνωστή και ως Eudec Greece.

 

Χρήστος Καγιάννης,  διευθυντής του Δημοτικού σχολείου Φιλαδέλφειας και πρώην διευθυντής του Δημοτικού σχολείου της Νεοχωρούδας, Θεσσαλονίκης

Βίκυ Ιππέκη, Υπεύθυνη Γραφείου Περιβαλλοντικής Διεύθυνσης Π.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης

Και μέλη του Συλλόγου Πηγή Παιδείας, ο οποίος έχει την ευθύνη της διοργάνωσης για Θέματα που αφορούν την ιστορία της εναλλακτικής εκπαίδευσης.

Από την εκδήλωση θα κρατηθούν πρακτικά καθώς είναι η πρώτη φορά που διεξάγεται μια τέτοια διοργάνωση στην Ελλάδα.

 

 Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.

 

Θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας.

 

Με εκτίμηση,

Η Πρόεδρος του Συλλόγου,

Ευαγγελία Τζιάκα

Βιογραφικά Ομιλητών

Άγγελος Πατσιάς:Γεννήθηκα στην Αθήνα το καλοκαίρι του 1985 και μεγάλωσα στην πόλη της Δράμας, σε μια ήσυχη γειτονιά παρέα μ’ ένα ποδήλατο, λάσπες, μουσική και καλούς φίλους. Ο μπαμπάς μου ήταν ο μεγαλύτερος μου δάσκαλος. Ό,τι μου δίδαξε, μου το δίδαξε με σιωπή. Από μικρός έβλεπα ανθρώπους να τον συναντούν στο δρόμο και να τον κοιτούν με αγάπη. Όταν πλέον καταλάβαινα, έμαθα πως όλοι αυτοί, ήταν μαθητές του. Ίσως κάπου εκεί να γεννήθηκε η ορμή να ακολουθήσω τα βήματα αρκετών προγόνων μου και να γίνω και εγώ δάσκαλος.
Ακόμα το προσπαθώ…

Το έργο μου έγινε γνωστό χάρη στους ανθρώπους του Αμαρίου. Συναδέλφους, γονείς και χωριανούς και φυσικά τα παιδιά, όπου όλοι μαζί δημιουργήσαμε στο Δημοτικό Σχολείο Φουρφουρά, μια κοινότητα μάθησης ή οποία αναγνωρίστηκε στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.

Το 2015 έκανα αυτό που έλεγα στους μαθητές μου. Να ακολουθούν τα όνειρά τους. Έφυγα από τον Φουρφουρά και τη δημόσια εκπαίδευση, για να δημιουργήσουμε με τη Βέτα Γεωργιάδου και τον Γιάννη Σωτηράκο ένα νέο δημοτικό Σχολείο στη Θεσσαλονίκη που θα αλλάξει τον τρόπο που σκεφτόμαστε το σχολείο και την εκπαίδευση.
Το Big Bang School.

Σήμερα ζω στην Καστοριά με τη γυναίκα μου και τα δυο μου κορίτσια, ζώντας την πολύτιμη οικογένεια και δουλεύοντας παράλληλα το όνειρο που ετοιμάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Ιδιότητα: Εκαπιδευτικός, συν-δημιουργός Big Bang School συνιδρυτής Big bang Education

Αργύρω Μουμτζίδου: Dr. Argyro Moumtzidou, Ph.D. at University of Maine (France) and at the Aristotle University of Thessaloniki, member of LIUM scientific laboratory of the University of Maine (France): Cognition-Education-Interactions. Specialization: Didactology-Sciences of language and communication. Didactics of plurilingualism and contact of cultures. Intercultural pedagogy. Specialist in the innovation of Languages awareness. Specific Trainer on the field of foreign languages didactics specialized in French as a Foreign Language and in the Pedagogy of Diversity. MASTER 2 at the University of ROUEN, Department of Language and Communication Sciences (DEPARTMENT OF LANGUAGE SCIENCES AND COMMUNICATION). Scientific Collaborator AUTH- Trainer at the National University Program for the Education of Roma Children and Roma Adult Literacy. Teacher-researcher at Aristotle University of Thessaloniki and the University of Maine in France from 2006-2013. Chief Editor of the inter-university journal Synergies Sud-Est Européen, GERFLINT (https://gerflint.fr/). Scientific Leader of the Project Multilingualism Festivals. Langtrips, Thessaloniki, multilingual city 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, in Kozani 2015 and 2016 and in Larissa 2016. Coordinator of Educational-Pedagogical programs NGO ARSIS (http://arsis.gr/). Scientific responsible for the multilingual workshops Coffee of Multilingualism and the Open Workshops of Multilingualism in the school of the Nature. Vice-President on the web radio StarClassic.gr (http://www.starclassic.gr/)

Σοφία Φώτεινα: Η Σοφία Φώτεινα-Χατζηκοκόλη σαν νηπιαγωγός ίδρυσε και διηύθυνε τον Παιδικό Σταθμό-Νηπιαγωγείο “Το Σχολειό μας”, στην Γλυφάδα, Αττικής. Ήταν υπεύθυνη της Σχολής Γονιών στο Καφέ Σχολειό-Κώστας Φωτεινός. Συντονίζει έως σήμερα τις δραστηριότητες του Καφέ Σχολειού, εστιάζοντας στην Ολιστική Ανάπτυξη του παιδιού και των γονιών σε όλα τα επίπεδα: Σώμα, ψυχοδιανοητικό, Πνεύμα., μέσα από Σεμινάρια και Εργαστήρια Αυτογνωσίας, Αυτοπραγμάτωσης, και Παιδείας του Βάθους του Κώστα Φωτεινού. Είναι υπεύθυνη των Εκδόσεων Καφέ Σχολειό. . Από το 2010 εκπαιδεύτηκε στην φιλοσοφία της Himalayan Yoga Meditation και σήμερα είναι Yoga Instructor RYT 500 με την αποδοχή της Yoga Alliance .Εκπροσωπεί την Ελλάδα στο Συμβούλιο των Ευρωπαίων Γιαγιάδων. Στη διάθεσή σας για ότι άλλο χρειαστεί, τηλ. 6937122768, 210 8670424

Ελισάβετ Γεωργιάδου : είναι παιδαγωγός. Εργάστηκε για 22χρ.σε διάφορα δημόσια νηπιαγωγεία στην Κοζάνη και Θεσ/νίκη και μετά δημιούργησε με την οικογένεια της το σχολειό που οραματίστηκε. Έτσι έγινε το Σχολειό της Φύσης, το οποίο λειτουργεί εδώ και 10 χρόνια στον Τρίλοφο Θεσ/νίκης.
Κεντρικός άξονας της φιλοσοφίας του σχολειού αυτού, είναι η εκπαίδευση στη φύση και σύμφωνα με τη φύση του παιδιού και η άποψη -στάση, ό,τι για να εκπαιδεύσεις παιδιά, εκπαιδεύεις γονείς και δασκάλους στο να κατανοήσουν ότι ο σκοπός της ύπαρξης του ανθρώπου στη ζωή, είναι η προσωπική του εξέλιξη και η πνευματική του ανάπτυξη.
Διαμορφώθηκε λοιπόν μια κατάσταση αυτογνωσίας και ένα πλαίσιο μέσα στο σχολειό και έξω στη φύση, όπου το παιδί βιώνει τον εαυτό του με ασφάλεια και του επιτρέπεται να είναι αυτόνομο, να φαντάζεται νεράιδες και γοργόνες, να τρέχει στα χωράφια, να σκαρφαλώνει στα δέντρα, να φροντίζει ζώα και να βιώνει το μπορώ. Να είναι έξω με κάθε καιρό, να εξερευνά και να ανακαλύπτει τη γνώση και τις τέχνες μέσα από το παιχνίδι, να αλλάζει και να προσαρμόζεται.
Να μαθαίνει, να στοχάζεται πάνω σε αυτά που μαθαίνει και να τα συνδέει για να βγάζει συμπεράσματα, να λύνει προβλήματα, να παράγει γνώση και όχι να παπαγαλίζει.
Να βιώνει ηθικές αξίες, να μπορεί να κάνει ολιγοήμερα ταξίδια στη φύση χωρίς γονείς και να ξεπερνά κάθε μέρα τα όρια του. Να αντιληφθεί ότι η ζωή διαμορφώνεται σύμφωνα με τις επιλογές που κάνει ο κάθε άνθρωπος.
Μότο ” Πατρίδα είναι η παιδική σου ηλικία”

τίτλος:εκπαιδευτικός, νηπιαγωγός
Φορέας: Υπεύθυνη προγραμμάτων παιδιών, δασκάλων, γονέων στο Σχολειό της Φύσης.

Γιώργος Μπλιώνης: είναι Βιολόγος, με ειδίκευση στην Οικολογία. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Οικολογία στο Πανεπιστήμιο του Aberdeen της Σκωτίας, ενώ το 2002 ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στο Τμ. Βιολογίας του ΑΠΘ, υπό την επίβλεψη της Καθηγήτριας Δέσποινας Βώκου. Έχει διδάξει Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Τμ. Βιολογίας του ΑΠΘ από το 2004 έως το 2012 ως έκτακτος διδάσκων. Έχει εκδόσει το βιβλίο “Στα μονοπάτια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης” (2009, Εκδ. Κέδρος) και πιο πρόσφατα, μαζί με τον Μιχάλη Τρεμόπουλο, το βιβλίο “Η Θεσσαλονίκη των νερών” (2017, Εκδ. Αντιγόνη). Είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.

Bασιλική Ιππέκη: (vippeki71@gmail.com) είναι εκπαιδευτικός, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ/νσης Α’/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης και υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Παιδαγωγικής Σχολής Α.Π.Θ. και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Π.Ε. του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Π.Α.Ε.) Α.Π.Θ. Από το 1994 εργάστηκε στην Ιδιωτική Εκπαίδευση, από το 1999 στη Δημόσια Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ έχει εργαστεί και ως αποσπασμένη στο Τ.Ε.Π.Α.Ε. του Α.Π.Θ στην πρακτική άσκηση φοιτητών υπεύθυνη για την εκπόνηση project. Έχει συγγράψει άρθρα, εργασίες και εκπαιδευτικό υλικό για την Π.Ε., που έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά, Συλλογικούς Τόμους και Συνέδρια. Από το 2013 δραστηριοποιείται στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία έχοντας οργανώσει και υλοποιήσει δεκάδες επιμορφωτικά σεμινάρια, στα περισσότερα από τα οποία συμμετέχει με εισηγήσεις.

Χρήστος Καγιάννης: πρώην Διευθυντής Δημοτικού Σχολείου Νεοχωρούδας, νυν Διευθυντής Δημοτικού Σχολείου Φιλαδέλφειας, Θεσσαλονίκης

Κυριακή Τριφωνiδου, δασκάλα πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Νανά Χατζή,

Νανά Χατζή καθηγήτρια Αγγλικών

Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Παν/μιο Θεσσαλονίκης και έχει 40χρονη εμπειρία διδασκαλίας παιδιών και ενηλίκων.

Δίδαξε Αγγλικά στη Θεσσαλονίκη σε φροντιστήρια, ιδιωτικά σχολεία και σε ιδιαίτερα μαθήματα. Στη Σαουδική Αραβία ήταν νηπιαγωγός αγγλόφωνων παιδιών σε δημόσιο νηπιαγωγείο, στην Αυστραλία δίδαξε Ελληνικά σε παιδιά ομογενών και στην Αγγλία εργάστηκε με παιδιά μεταναστών σε δημόσια σχολεία του Λονδίνου. Επίσης εργάστηκε ως καθηγήτρια Αγγλικών και ως «γονέας» (houseparent) στο παγκοσμίου φήμης σχολείο-οικοτροφείο Σάμερχιλ.

Εκπροσωπεί επίσημα το Σάμερχιλ στην Ελλάδα δίνοντας διαλέξεις για το σχολείο με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση φοιτητών, εκπαιδευτικών, γονέων, επαγγελματιών άλλων ειδικοτήτων που σχετίζονται με βρέφη, παιδιά και νέους και γενικά όσων ενδιαφέρονται για τη βελτίωση της ζωής των παιδιών, των εφήβων και των νέων. Είναι εγγεγραμμένη στον κατάλογο εκπαιδευτικών του Υπουργείου Παιδείας της Αγγλίας.  

Από το 1993 είναι μέλος του Ελληνικού Συλλόγου Οργονομίας (orgonomy.org.gr). Ο σύλλογος διοργανώνει διαλέξεις και σεμινάρια που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων στα οποία συγκαταλέγονται η προγεννητική αγωγή, η προώθηση του φυσικού τοκετού και του θηλασμού, η πρόληψη τραυμάτων στα νεογέννητα μωρά, βρέφη και μικρά παιδιά, η εφηβεία και γενικά η ανατροφή υγιών παιδιών.

Αλέκος Γεωργόπουλος, Καθηγητής Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Εκπαίδευσης και Αγωγής.

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here